David Foenkinos - Het geheime leven van Henri Pick

De bibliothecaris van Crozon, een kleine stad in Bretagne besluit op een dag een ‘bibliotheek van afgewezen boeken’ op te richten. Een bibliotheek waarin manuscripten verzameld worden die door één of meerdere uitgeverijen zijn afgewezen. De schrijvers moeten hun manuscript wel zelf komen brengen. In tien jaar tijd ontvangt de bibliotheek bijna duizend manuscripten. Dan wordt de bibliothecaris ernstig ziek en hij overlijdt.

Een paar jaar later ontdekt een redactrice van een grote uitgeverij, Delphine, de bibliotheek. Na wat spitwerk met haar vriend, de schrijver Koskas, komt ze naar boven met een piekfijn manuscript van hoge kwaliteit, dat zo uitgegeven kan worden. Maar de vermeende schrijver van het boek, de pizzabakker Henri Pick, is overleden en las volgens zijn weduwe nooit een boek. Hoe kan dit?

Vanaf dit moment ontvouwt er zich een magistraal verhaal, waarin het boek, mede door zijn ontstaansgeschiedenis, een bestseller wordt en waarbij het de levens van veel mensen waarmee het in aanraking komt, door de war schopt. Mensen vinden de liefde, of beginnen juist aan hun jarenlange relatie te twijfelen. Anderen vinden weer een doel in hun leven, enzovoorts, enzovoorts.

Foenkinos weet het allemaal zo op te schrijven, dat je de personages hun hervonden geluk uit de grond van je hart gunt. Het plot kent een aantal mooie wendingen en blijft maar boeien. Het gegeven dat je je medemensen nooit echt kan kennen, ook al deel je elke nacht het bed met hem of haar, is natuurlijk al veel vaker gebruikt, maar de sympathie en overtuigingskracht die Foenkinos zijn personages meegeeft, brengt een glimlach op je gezicht, waarbij het voelt alsof de zon je gezicht beschijnt.

Dit boek verschijnt half oktober.

Cossee

Pagina's: 224