Jason Rekulak - De wonderjaren van Billy Marvin

Dit boek is een heerlijke ode aan de jaren tachtig. De tijd van Freddy Kreuger, Rocky Balboa, Rad van Fortuin, Alf, Michelle Pfeiffer en de Commodore 64. Het boek begint als Billy Marvin, hoofdpersoon en wat we tegenwoordig een nerd zouden noemen, en zijn vrienden erachter komen dat de door hen aanbeden Vanna White, de assistente bij het Rad van Fortuin en door haar buurmeisje-achtige uiterlijk geliefd in heel Amerika, in de Playboy staat. Maar helaas, de jongens zijn pas veertien en dus ligt de mogelijkheid tot legale aankoop van het bloottijdschrift nog vier jaar verder. Zolang kunnen ze niet wachten, dus verzinnen ze plan na plan om toch een exemplaar te bemachtigen. Het plan dat de gebeurtenissen echt op gang brengt, met verwoestende gevolgen, is dat Billy gaat aanpappen met de dochter van de tijdschriftenverkoper, om haar de code van het alarm te ontfutselen. Met deze Mary deelt hij de liefde voor programmeren op de Commodore 64 en samen ontwerpen ze een game die ze zullen insturen voor een wedstrijd. Dit brengt hen steeds dichterbij elkaar. Zullen ze de liefde vinden of werpt het oorspronkelijke plan roet in het eten?

Dit boek is een heerlijk verhaal vol herkenning, vol muziek, films en andere popcultuur uit mijn jeugd. Ik begon me zelfs af te vragen waar mijn oude Commodore 64 is gebleven. Het verhaal heeft humor en Billy en zijn vrienden zijn pubers die zo uit een film weggelopen zouden kunnen zijn. Opgroeien in de jaren tachtig werd niet vaak zo aanlokkelijk weergegeven!

Het spel dat Billy en Mary ontwerpen, Impossible Fortress, is in het echt te spelen op de website van de auteur. Zeker doen!

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff

Vertaling: Els van Son