CD van de maand: Monteverdi – Vespro Della Beata Vergine L’Arpeggiata – Christina Pluhar

Christina is de popster van de oude muziek. Met haar ensemble l’Arpeggiata bewijst ze dat je met klassieke muziek moeiteloos volle zalen kunt trekken met – relatief – jong publiek. Haar geheim? Lak aan conventies en heilige huisjes! Al jaren weet ze eeuwenoude muziek als nieuw te laten klinken door deze in verrassende samenstellingen te spelen en naar hartenlust te mixen met elementen uit jazz, wereld- en volksmuziek. Door zich steeds met jong talent te omringen, houdt ze haar ensemble fris en dynamisch. Daarnaast kan ze het zich door haar status permitteren de allerbeste musici in te schakelen, wanneer ze een beroep moet doen op instrumentale of vocale solisten. Het heeft een aantal schitterende cd’s opgeleverd. (La Tarantella – met zang van Marco Beasley – mag eigenlijk in geen enkele collectie ontbreken!). Je kunt gerust stellen dat zij een nieuwe glans heeft gegeven aan de muziek van de Renaissance en de vroege Barok.

De cd van de maand is in haar oeuvre eigenlijk een beetje een buitenbeentje. Een van de grote meesterwerken van Claudio Monteverdi (1567-1643), de magistrale ‘Vespro Della Beata Vergine’, wordt in een pure vorm gespeeld. In tegenstelling tot wat we van haar gewend zijn dus geen jazzy loopjes of verrassende uitstapjes, maar gewoon een uitstekende uitvoering van een prachtig stuk. Door de enkelvoudige bezetting van de koorpartijen blijft het mooi transparant en wordt het nergens bombastisch. Onder de solisten vinden we een aantal absolute toppers als Nuria Rial, Jan van Elsacker en Pascal Bertin.

Ik sluit niet uit dat sommige fans van l’Arpeggiata wat teleurgesteld zijn over deze cd, waarin Pluhar zich zo veel terughoudender opstelt dan dat we van haar gewend zijn. Anderen zal zij er juist mee voor zich winnen. Eigenlijk is het meest opmerkelijke aan deze uitvoering het tempo waarin het werk wordt uitgevoerd. Waar de meeste orkesten er twee cd’s voor nodig hebben, weet zij de snelheid zodanig op te voeren dat één schijfje volstaat. Het is daarom opmerkelijk dat de uitvoering absoluut geen gejaagde indruk maakt.

We kunnen vaststellen dat deze cd eerder geschikt is om kennis te maken met Monteverdi, van wie dit jaar de 450ste geboortedag wordt gevierd, dan om kennis te maken met Christina Pluhar, die zich bescheiden op de achtergrond houdt.

Mooi dat deze cd is gekozen tot cd van de maand. Wederom een prachtige kans om voor slechts een tientje een meesterwerk te bemachtigen in een uitstekende uitvoering.

Recensent: Ad van der Kouwe

Erato