Rachel Joyce - De platenzaak

Rachel Joyce kennen we van ‘De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry’, een empathisch, liefdevol boek over de voetreis van meer dan duizend kilometer die de hoofdpersoon maakt naar een uit het oog verloren, ongeneeslijk zieke collega.

Haar nieuwe boek, spelend in de nadagen van de lp, gaat over Frank, een vriendelijke beer van een kerel met een platenzaak. Een schijnbaar ongeordende winkel met overal dozen, een oude toonbank, zelfgemaakte luistercabines en achter de draaitafel Frank die al rokend plaatjes draait.

Hij is gehecht aan vinyl en ziet niets in de opkomende cd: een hype die in zijn ogen zo weer zal verdwijnen. Frank is grootgebracht door zijn alleenstaande moeder die er een eigenzinnige levensstijl op nahoudt met sigaretten, drank en vriendjes, maar vooral veel liefde voor muziek. Zij voedt Frank op met verhalen over componisten en het afspelen van platen. Frank ontwikkelt daardoor een brede smaak en weet als platenhandelaar feilloos te bedenken welke muziek een klant nodig heeft. Zijn zaak is een trefpunt voor zijn kleurrijke buurtgenoten waaronder punkmeisje Maud, de eigenares van een tattooshop, een jazz-minnende ex-pastoor met een winkel in religieuze geschenken, een tweeling op leeftijd met een uitvaartbedrijf en Kit, de onhandige assistent van Frank.

Mensen van divers pluimage krijgen van Frank verrassend, maar altijd doeltreffend muzikaal advies. Zo ontpopt bijvoorbeeld ‘de man die uitsluitend van Chopin houdt’, zich tot hartstochtelijk Aretha Franklin-fan.

Leveranciers zouden liever zien dat Frank cd's zou gaan verkopen en weigeren uiteindelijk om nog platen aan hem te leveren. Daarnaast verdwijnen een voor een de winkels uit de straat en blijkt een projectontwikkelaar door middel van bedreigingen winkels op te kopen. Daarnaast is er de concurrentie van de grote ketens. Het achterafstraatje waar de platenzaak is gevestigd, wordt steeds leger en de klanten blijven weg. Maar Frank en de paar winkeliers die nog over zijn, houden dapper stand.

Dan op een dag valt zomaar de mysterieuze Ilse Brauchmann flauw voor de platenzaak. Een vrouw in een groene jas die niets van muziek lijkt te willen weten, maar die toch steeds terugkomt naar Franks winkel en op wonderbaarlijke manier kapotte dingen kan repareren. Frank gaat haar les geven over muziek, totdat zij op een dag plotseling verdwijnt. Frank, die inmiddels geheel in haar ban is geraakt, dreigt niet alleen Ilse maar ook zijn winkel te verliezen.

Een liefdevolle feelgood-roman die laat zien wat muziek voor je en met je kan doen. Het grootse en ontroerende einde is prachtig!

Uitgeverij: Cargo

Vertaling: Hien Montijn