Charlotte Mutsaers - Harnas van Hansaplast

Voor haar 75ste verjaardag trakteerde Charlotte Mutsaers zichzelf op een roman met de prachtige titel Harnas van Hansaplast. Op het omslag plakte zij een mannetje uit zes stukjes pleister dat eenzaamheid en verdriet uitstraalt. Dit Hansaplastkereltje is een ‘ik’ van haar broer Barend en zij vond het opgeplakt aan een muur tijdens het leegruimen van het huis na zijn overlijden. Barend werd 51 jaar en dit boek is grotendeels aan hem opgedragen, simpelweg omdat het voor zeker 80% over hem gaat. In het resterende aantal procenten komen haar vader en moeder, haar zus en zijzelf aan bod.

Barend overleed in 2001 en het kostte Mutsaers meer dan 15 jaar om dit verhaal goed aan het papier toe te vertrouwen en het resultaat mag er zijn: een goudeerlijk boek, met bravoure verteld en ingekleurd met humor en zelfspot. Barend woonde in het huis met uitzicht op de Utrechtse Dom waar Charlotte op is gegroeid. Daar woonde hij als een kluizenaar tussen duizenden boeken, strips en porno. Harnas van Hansaplast wordt door haar uitgever Das Mag op de markt gebracht als autobiografische roman wat meestal impliceert dat hier en daar de inhoud het pad van de werkelijkheid verlaat. In hoeverre dit hier van toepassing is, is op geen enkele manier te achterhalen, maar het lezen ervan doet vermoeden dat het allemaal echt gebeurd is.

Samen met haar zus A. trekt Charlotte er twee maanden voor uit het huis kamer na kamer leeg te ruimen. Herinneringen drijven boven waarin Barend wordt voorgesteld als een slimme, misschien wel te slimme, man die zich niet kon verenigen met de maatschappij. In bijna elk hoofdstuk is een ruimte die betreden wordt. Opvallend is dat in meer dan 50 jaar het interieur nauwelijks veranderd is. Zo vindt zij een opblaasbeest dat die periode goed heeft doorstaan en het bed in het boudoir van haar moeder ligt er keurig opgemaakt bij, alsof zij net het huis heeft verlaten. Eén van de meest ontroerende passages is waarom Mutsaers verklaart waarom zich even neervlijen op dit bed voor haar onmogelijk is. Even stil wordt je als een vondst wordt gedaan in een apostelkastje en er cahiers worden gevonden met de opschriften ‘Liefde’ en ‘Vriendschap’. Beide zijn onbeschreven.

Gezien het moment dat Barend het leven laat, 29 december, en de in de ijskast gevonden hoeveelheid luxe hapjes die onderdeel uitmaakten van een eenzaam kerstdiner komt Charlotte op een voor de hand liggende conclusie en sluit zij niet uit dat Barend zijn dood zelf gekozen heeft. Weliswaar was hij hartpatiënt, en was de inhoud van zijn mond een restant aan zwarte stompjes (maar daar ga je niet dood aan), toch is kort voor oud en nieuw van oudsher een uitgelezen moment uit het leven te stappen.

Uitgeverij: Das Mag

Pagina's: 306

Prijs: € 20,99