Gabriel Tallent - Mijn allerliefste schat

Als je de introductie leest op het omslag van Mijn allerliefste schat van de Amerikaanse debutant Gabriel Tallent weet je werkelijk nog niet welke kant het in dit boek op zal gaan. De sleutel ligt bij de boekverkoper die het verhaal tot zich heeft genomen en die daar niet al teveel prijs van wil geven. De vraag is waarom niet?

Misschien wordt dat een aantal alinea’s verder duidelijk. Het gegeven is dat een meisje van 14 jaar, Turtle Alverston, met haar vader in een geïsoleerde omgeving opgroeit. Haar moeder is overleden en Turtle heeft geen herinneringen aan haar. Turtle is een bijnaam, haar echte naam is Julia. De bijnaam is wel functioneel want het meisje bouwt een vrijwel onneembaar bastion rond zich op. Met een vader die ontzettend veel van haar houdt en die haar tegen (bijna) alles wil beschermen. Vooral zijn visie dat de wereld op instorten staat is de reden dat Turtle van jongs af aan vertrouwd wordt gemaakt met wapens. Het verhaal speelt zich af aan de kust van Californië op een afgelegen plek met zicht op een baai.

Amerika en wapenbezit… het is een bekend verhaal.

In de eerste hoofdstukken zit een rode draad met herhalingen die bedoeld is om de dagelijkse sleur te bevestigen. Turtle wordt wakker, breekt een paar eieren die zij rauw in haar keelgat laat verdwijnen, gooit haar vader onderhands zijn eerste flesje bier toe dat hij met een slag op de aanrecht ontkurkt en verlaat het huis met de mededeling dat haar vader, Martin, niet hoeft mee te lopen naar de schoolbus, wat hij overigens elke ochtend weer doet. De chauffeur van de bus negeert hem elke dag en laat hem met zijn flesje bier voor de borst ongezien achter. Op school is Turtle afwezig, zij heeft geen vriendinnen of vrienden en zij meet zich een houding aan die wij later zullen herkennen als die van Martin. Na thuiskomst van school maakt zij geen huiswerk maar haalt zij haar wapenarsenaal te voorschijn om te oefenen op doelwitten die zich zowel binnen als buiten het huis bevinden. Daarna volgt het eindeloze schoonmaken van de wapens. Elke dag hetzelfde patroon.

Hier voel je het al een beetje aankomen: een vader met zijn dochter alleen op een afgelegen plek met schiettuig dat varieert van jachtgeweren tot automatische wapens. Gelukkig is de oude vader van Martin, die op geringe afstand van het tweetal een caravan bewoont, altijd in de buurt voor een spelletje kaart of een flard van oplettendheid.

Wanneer Turtle op een zwerftocht twee jongens ontmoet die verdwaald zijn, verandert er iets in haar leven. En op dat moment verandert er ook iets in het verhaal, de regelmaat die de ochtenden met zich meebracht zijn verdwenen. Turtle is heimelijk verliefd op de iets oudere Jacob.

Met die zwerftocht bewijst zij overigens dat zij dit kan doen zonder sporen achter te laten en met een grote dosis kennis hoe de natuur de baas te blijven. Als kort hierna haar grootvader overlijdt en Martin een lange tijd spoorloos is, maakt Turtle kennis met het ‘gewone’ leven.

Maar dan ben je wel pas halverwege het boek en staat er nog veel te gebeuren.

In Mijn allerliefste schat laat Gabriel Tallent ons kennismaken met een kant van de Amerikaanse samenleving die wij liever niet kennen, maar waarvan wij allemaal weten dat die bestaat. Een meisje dat je niet eens weerloos mag noemen, gezien haar vaardigheden met schiettuig, dat zo ontzettend afhankelijk is van haar vader die haar onderdrukt, vernedert en intimideert, maar toch van hem blijft houden. En op zijn beurt zal de lezer Turtle omarmen en met haar meeleven, tot de laatste pagina toe als er toch weer een beetje hoop gloort.

Tallents Mijn allerliefste schat wordt door sommigen vergeleken met het vuistdikke boek Een klein leven van Hanya Yanagihara, een roman waarin de hoofdpersoon ten onder gaat aan geweld. Dit was een boek waar ik mijzelf gedwongen heb het uit te lezen. Zonder spijt overigens! De leeservaring bij deze besproken roman is dat het spanningelement veel meer aanwezig is, en natuurlijk het bevat een aantal gewelddadige en schokkende scènes die je lang bij zullen blijven. Maar vervelen doet het nergens. Het doet iets anders met je!

Uitgeverij: Ambo-Anthos

Pagina's:

Prijs: €21.99