Erich Maria Remarque - Arc de Triomphe

Het werk van Erich Maria Remarque  wordt gestaag weer op de markt gebracht. Zijn meest bekende boek Van het Westelijk front geen nieuws is hier altijd in druk geweest. Het is één van de meest indrukwekkende Eerste Wereldoorlogromans die ooit is geschreven en vanwege het anti-oorlogskarakter later door de Nazi’s verboden en op de brandstapel gegooid. Hier zou zijn overige gepubliceerde werk ook op terecht komen. Remarque leefde tijdens de Tweede Wereldoorlog in ballingschap in Amerika. Daar schreef hij de romans die inmiddels zijn hertaald en opnieuw uitgegeven: De nacht in Lissabon en Arc de Triomphe. De eerste is al eerder besproken en alle aandacht is nu voor de Arc. Beide boeken hebben sterke overeenkomsten. Ze zijn kort na de oorlog geschreven, hebben een anti-Nazi-tendens en gaan over vluchtelingen die Hitler ontvluchten.

De hoofdpersoon in Arc de Triomphe is de gevluchte chirurg Ravic. Omdat hij illegaal in Parijs werkt, krijgt hij de meest lastige operaties op te knappen. Rijke dames en zwangere hoeren liggen op zijn snijtafel. Ravic opereert en ontvangt voor zijn werk een bedrag waarvan hij sober kan leven, tenminste als je een hotelverblijf, een dagelijkse gang naar restaurants en nachtclubs en een alcoholconsumptie die een gemiddelde drinker ver te boven gaat, sober mag noemen. Op een dag ontmoet hij bij toeval een Italiaanse zangeres op straat, zij is ook op de vlucht, maar dan voor Mussolini. Ravic helpt haar aan onderdak en een baan en zonder dat hij er zelf erg in heeft wordt zij verliefd op hem. Met zijn gevoelens voor haar weet hij geen raad. Zijn eigen echtgenote verloor hij tijdens een Gestapoverhoor in 1933. Ondanks zware mishandelingen weet hij de kampperiode te overleven met diepe wrok voor zijn beul Haake.

De dreiging van een uitbarsting van de oorlog neemt toe. Hitler slaat om zich heen en het gonst in Parijs: hoe lang voordat de oorlog aan Frankrijk wordt verklaard. Het verhaal kabbelt voort in prettige dialogen en een leesbare stijl en komt in een spannende stroomversnelling als Ravic zijn vroegere beul Haake in Parijs denkt te zien lopen. Een niet te bedwingen wraakgevoel neemt bij de rationeel denkende en redenerende Ravic de overhand.

Waar het Remarque vooral om te doen is, is de balling een gezicht te geven. Hem een schijn van toekomstperspectief te bieden, waar lot en werkelijkheid hand in hand gaan. Ravic drinkt zijn lot naar de achtergrond waarbij een kanttekening op z’n plaats is, want hoe ziet deze chirurg kans om met heel veel drank achter de kiezen met vaste hand een operatie uit te voeren. Echt bezopen zul je hem niet tegenkomen, maar op een nacht wordt hij wel wakker en spreekt hij zich het volgende dilemma uit als hij tevergeefs naar een fles grijpt: Het was niet nodig om te drinken. Dat wist hij. Evenmin was het nodig van drinken af te zien.

Een aangrijpend verhaal over een sympathie wekkende persoon die alle vrouwen uit zijn leven verliest en misschien wel de enige beslissing over zijn toekomst neemt die hem nog resteert.

Uitgeverij: Cossee

Pagina's: 420