Eva Meijer - Dagpauwoog

Eva Meijer - Dagpauwoog

Tijd is gemaakt van mensen en dieren en als ze verdwijnen wordt het stiller.

Zomaar een aforisme uit het boek Dagpauwoog van Eva Meijer. Mijn eerste kennismaking met haar werk; het is haar tweede roman. Behalve het schrijven van boeken haalt Eva haar inkomen uit beeldende kunst en treedt zij op als singer-songwriter. Bovendien staat op haar CV dat zij filosofie heeft gestudeerd. Haar eersteling is getiteld Het schuwste dier (2011) en dieren zijn tot nu toe een terugkerend thema in haar romans.

In Dagpauwoog graaft zij zich in de wereld van de militante dierenactivisten. Hoofdpersoon Iris Dagpauwoog is een gevierde kunstenaar die het zich kan permitteren een mooi afgelegen huis ergens aan de kust van de Noordzee te kopen. Zij is een tijdje daarvoor verlaten door haar geliefde die met een verse liefde naar Amerika is verhuisd. Haar hondje Pol vergezeld haar; Iris en hond zijn onafscheidelijk. Op een van haar eerste dagen rond haar nieuwe huis maakt zij kennis met buurman Marcel. Hij redt Pol uit een sloot en een eerste contact is gelegd.

Marcel is overtuigd veganist en dierenactivist en weet Iris van de noodzaak van actie te overtuigen. Om aandacht voor dierenrechten te krijgen gooit hij met regelmaat bompakketjes bij slagerijen door de brievenbus. Hij haalt Iris over hem hierbij te assisteren. Noodzaak is om menselijk leed te vermijden, maar op een avond gaat het mis en valt er een slachtoffer. Marcel en Iris slaan op de vlucht in de geleende auto van een alleenstaande buurvrouw.

Hoe het verder gaat tijdens en na de vlucht is voor de lezer, wel wil ik prijsgeven dat het slotdeel van de roman ontroerend is.

Iris heeft dan afscheid moeten nemen van iedereen die haar lief is, inderdaad: Tijd is gemaakt van mensen en dieren en als ze verdwijnen wordt het stiller.

Het boek bevat talloze filosofische paradoxen. Hebben dieren dezelfde rechten als mensen? Mag je als activist incalculeren dat er onschuldige slachtoffers vallen, misschien wel moeders van jonge kinderen? En als je een teek uit de huid van je huisdier trekt, mag je de parasiet dan vernietigen?

Stof om urenlang over te filosoferen en gelijktijdig een flesje wijn koud te maken!

In Dagpauwoog draait het vooral om het maken van keuzes. Voor de hand ligt te veronderstellen dat Iris een relatie aangaat met Marcel. Ook hier is de keuze die Iris moet maken niet gemakkelijk. Er is sprake van aanhankelijkheid, maar de echte liefde lijkt afwezig. Zelfs als de oude liefde van Iris aan de deur staat en zij er achter komt dat hij haar min of meer manipuleert, slaat de twijfel toe.

Mijn eindconclusie over dit boek is dat de kracht van de vertelling huist in het begin- en slotdeel. Het middendeel beschrijft een episode die ik niet wil verklappen en bevat een aantal overbodige mededelingen. Eva Meijer beschikt over een mooie woordenschat en de dialogen zijn vloeiend. Is het een ernstig boek? Nee, er sijpelen wat tragikomische passages door het verhaal.

Cossee
254 pagina's
€ 18,90