Fatma Aydemir - Ellebogen

Alles is kut in de roman Ellebogen van de jonge Duitse schrijfster van Turkse afkomst Fatma Aydemir. Amper 30 jaren telt zij is en zij is er werkelijk in geslaagd mij in de ban van haar verhaal te houden. Aan dit boek kun je je niet ontworstelen en dit is geen waarschuwing, maar een aanbeveling.

Aydemir kruipt in de huid van het 17-jarige meisje Hazal Akgündüz. Zij is woonachtig in de metropool Berlijn en het verhaal begint met een klein vergrijpje, Hadar stopt als zevenjarige een lippenstift in haar zak en moet boete doen door met haar moeder haar daad bij supermarkt op te biechten en verontschuldigingen uit te spreken. Het is verworden tot een herinneringen die bij Hadar opkomt als zij tien jaar later vastgehouden wordt in het achterkamertje van een drogisterijketen. Daar zit zij tussen lelijke jassen te luisteren naar het betoog van een winkeldetective met de buit van een mascara in haar tasje. Haar verbale talenten redden haar een beetje als zij weer mag vertrekken zonder door de politie te worden opgehaald. Het lijkt haar verjaardagscadeautje te zijn, want een dag later zal zij achttien worden en staat er een feestelijk uitstapje met haar vriendinnen Gül en Elma op het programma. dat moet plaatsvinden in een megadiscotheek. Maar eerst moet zij de huiselijke omstandigheden overleven. Een moeder die haar niet zal laten gaan, een tirannieke en drinkende vader die op haar vit, een onverschillige broer die dreigt te ontsporen, een grootmoeder die alleen maar Turkse soaps op de tv volgt, kortom niet echt het decor voor een jarige adolescent die liever drinkt en blowt.

Het noodlot slaat toe als de drie vriendinnen geweigerd worden bij de entree van de discotheek, de woede over de ogenschijnlijke willekeurige weigering neemt toe en sterkedrank doet de rest. Op een metroperron staat een Duitse student te wachten die haar uitdaagt, waarop het drietal hem aanvalt en mishandelt. Het is Hazal die hem uiteindelijk dronken en verblind van het perron duwt waar de student met een heftig bloedende hoofdwond prooi wordt van een aanstormende metro.

Hazal vlucht naar Istanbul waar zij een oudere jongen kent waarmee zij skypede via Facebook: Mehmet. Hij blijkt een verslaafde te zijn, maar Hazal kan wel bij hem intrekken. Maar het is Turkije kort na de periode van de demonstraties op het Taksimplein en kort voor de mislukte staatsgreep in de zomer van 2016. Welke vrijheid wint zij?

In een internetcafé ziet zij zichzelf terug op camerabeelden waarvan zij wel schrikt, maar het berouw blijft achterwege, het is vooral de grijns op haar gezicht die overheerst.

De vraag die na het lezen van deze roman blijft hangen is of dit relaas representatief is voor de gemiddelde migrantenjongere die dan wel in Duitsland (of waar dan ook) is geboren maar zich nooit kan ontdoen van de werkelijke afkomst? Het zet je in ieder geval aan het denken!

Uitgeverij: Signatuur

Pagina's: 240

Prijs: € 19.99