Onder de Drachenwand - Arno Geiger

Het is 1944. De oorlog voor Duitsland lijkt verloren te gaan. De hoofdpersoon in de roman Onder de Drachenwand van Arno Geiger, Veit Kolbe, voelt dat einde ook aankomen. Als frontsoldaat is hij in Rusland gewond geraakt en revalideert hij in het Oostenrijkse plaatsje Mondsee in de omgeving van een imposante bergmassa: de Drachenwand. Behalve revalideren probeert Kolbe zich te verlossen van de spookbeelden die zijn leven beheersen. Dat lukt hem het beste met zijn buurvrouw Margot waar hij een intieme relatie mee aangaat. Zij is getrouwd met een frontsoldaat die een dochtertje bij haar heeft. Verder is Kolbe omgeven door een scala aan verschillende individuen. Een van zijn buren is een Braziliaan die het grote verlangen koestert naar zijn geboorteland terug te keren en die de Nazi's in het openbaar vervloekt. Dit weer in tegenstelling met zijn zuster, de hospita van Kolbe, die gehuwd is met een Nazi en zich lijnrecht opstelt tegen Kolbe en broer. Vooral Kolbe wordt door haar obsessief benaderd. Dan is er de oom van Kolbe, een politieagent die tegen smeergeld in de vorm van tabak wel eens zijn ogen wil toeknijpen.

Geiger stelde zijn roman samen uit gevonden documenten, dagboeken en brieven. Dit bracht hem dichter bij zijn romanpersonages. Het verhaal wordt wel wat complex gepresenteerd. Behalve het relaas van Veit Kolbe is er een lijn vanuit Darmstadt waar de familie van Margot woont en die verwoord wordt door haar moeder en een feitelijke opsomming is van de bombardementen op de stad en de slachtoffers die deze eisen. En er is een lijn van een Jodenfamilie die een vlucht naar Afrika aan zich voorbij laat gaan en voor Hongarije kiest en misschien is dit wel de meest ontroerende lijn. (Iedereen weet inmiddels hoe Hongarije een inhaalslag uitvoerde wat genocide betreft.) Vooral als de pater familias op straat getuige is van een afranseling van een Jood en de man hardop denkt dat dit hem goed uitkomt omdat hij namelijk dan in de gelegenheid verkeert veilig thuis te komen. Eenmaal in zijn huis schaamt hij zich voor zijn gedachten. En dan is er nog een stukje geschiedenis dat zich afspeelt in een meisjeskamp (Bund Deutscher Mädel) waar op een dag een jong meisje spoorloos verdwijnt. De afzonderlijke hoofdstukken hebben geen titel of verwijzing zodat het pas tijdens het lezen ervan duidelijk wordt over wie geschreven wordt.

Hiertussen bevindt Veit Kolbe zich: gewone Duitse burgers die de oorlog beu zijn en de fanatici die de nabije ondergang niet accepteren. En daarbij blijft de vraag of Kolbe op tijd gerevalideerd is om weer bij het terugtrekkende front ingezet te worden.

Onder de Drachenwald is geen roman die je in één ruk uitleest, daarvoor is de complexiteit te groot en de inhoud te intens. Geiger heeft een aparte stijl gebruikt van aaneen geplakte brieven en dagboekfragmenten waardoor de beslommeringen nog harder bij de lezer binnenkomen. Daarbij sluimert er wat humor doorheen. Een boek dat nadreunt en na-ettert.

Beoordeling Ruud: 9

Uitgeverij: De Bezige Bij

vertaald door: W. Hansen