Alex Boogers – Onder een hemel van sproeten

Na zijn succesvolle roman Alleen met de goden, ons beste boek van 2015 en bekroond met de Boekhandelsprijs, was het tweeëneenhalf jaar wachten op een nieuw boek. Dat is er nu en het was het wachten meer dan waard.

Onder een hemel van sproeten heeft drie hoofdpersonages, met wie je al snel gaat meevoelen en –leven. Harvey is een grote, donkere jongen, die door iedereen om zich heen als dommer wordt gezien dan hij is. Hij laat zijn intelligentie niet zo snel blijken en zwijgt zelfs drie jaar lang achtereen na een schokkende ervaring. Hij krijgt wel vriendschap en waardering van zijn buurmeisje Amy, een pubermeisje dat zich in haar eigen huis niet thuis voelt en veel conflicten met haar moeder en stiefvader heeft, een situatie die we ook herkennen in Boogers’ debuut Het boek Estee. Amy wordt geraakt door de kunsten en heeft een groot tekentalent. Maar ze draagt ook een groot geheim met zich mee, dat zijn vernietigende invloed op haar uitoefent. Langzaam maar zeker komt Jacob, het derde belangrijke personage in het boek, achter dit geheim. Hij is zoekende, na de dementie en dood van zijn vrouw, met wie hij een lang liefdevol huwelijk heeft gehad. Zoekende naar zichzelf, naar een doel. Door Amy krijgt zijn leven wat meer kleur. Maar ook hij wordt geraakt door haar lot.

Onder hemel van sproeten is een roman met een donkere grondtoon, waarop prachtige melodieën klinken. Het ritme van de tekst neemt je mee en voert je door de levens van de buitenstaanders Harvey, Amy en Jacob. Het is een boek met veel thema’s. Over het mededogen voor de buitenstaander in onze maatschappij vol afkeer en haat voor juist dat. Een boek over laten zien wat je waard bent. Ook aan jezelf.

Een weergaloze roman die het gehele oeuvre van Boogers in zich draagt en die erom vraagt om gelezen te worden. Dus lees dit boek en sluit Amy, Harvey en Jacob in je hart.

Uitgeverij:Podium

Pagina's; 373