Annelies Verbeke - Dertig dagen

Alphonse is klusjesman in de Vlaamse Westhoek. Om aan de kost te komen, schildert, behangt en verbouwt hij huizen in Vlaanderen en Frankrijk. Om de een of andere reden willen mensen in het algemeen, en Alphonse zijn klanten in het bijzonder, hun hart bij hem uitstorten. Ze vertellen hem hun levensverhaal en hun problemen als hij aan het werk is. Nog lang nadat de klus af is, blijft hij daar mee bezig. Eenzame dames die geen afscheid kunnen nemen van hun allang overleden broer en hem nog elke dag horen, bellen hem om hen te helpen. Zij zien hem als een Messias of redder. Alphonse ervaart dat steeds meer als druk.
Zijn vriendin heeft daar soms problemen mee en het is een van de problemen in hun relatie. Annelies Verbeke doet vooral dit heel knap: ze weet hun relatie zo neer te zetten dat je als lezer hun beide standpunten begrijpt en ook hun liefde voor elkaar door alle discussies heen voelt.
Langzaam vult het verhaal zich met allemaal personages die Alphonse op zijn tochten door het Vlaamse land tegenkomt. Mensen met wie hij bevriend zou kunnen raken en mensen waaraan je een hekel krijgt. Mensen die je een inkijkje in hun leven geven en mensen die je hun ziel laten zien.
Het verhaal verandert als Alphonse een groep vreemdelingen ontdekt in het koren aan het einde van een landweggetje. Ze willen zich naar Groot-Brittannië laten smokkelen in vrachtwagens en steeds verdwijnen er personen om het te proberen. Maar de lokale bevolking is tegen dit kamp in de oude loopgraven van de Westhoek en de woede laait op. In dit kader is het misschien goed om te vermelden dat Alphonse in Senegal is geboren. De hoofdstukken in Dertig dagen telt langzaam af, van dertig naar een. Brengt het laatste hoofdstuk de bevrijding of het einde?
Dertig dagen is een knap geschreven boek dat je langzaam steeds meer naar binnenzuigt. Je komt steeds dichter op de huid van Alphonse. Er gebeurt ook genoeg om even bij stil te blijven staan. Maar als je het boek dichtslaat, blijf je zelf even stil.

Uitgeverij De Geus
314 pagina's
€19,95