Brooke Davis - De ongelooflijke zoektocht van Millie Bird

Vertaald door Harry Pallemans

Millie Bird is door haar moeder achtergelaten in het plaatselijke warenhuis. En ze is pas zeven! Haar moeder zei: 'ik ben zo terug' en nu wacht ze op haar. Ze gaat onder het kledingrek met het Reuzen Dames Ondergoed zitten en wacht op haar moeder. Onderwijl voegt ze een gestorven vlieg toe aan haar lijstje in het Dode Dingen Schrift. De vlieg is nummer 29, nummer 1 is haar hond en nummer 28 haar vader. Die is pas overleden en dat is er waarschijnlijk de oorzaak van dat Millies moeder iets in de war is.
In het warenhuis ontmoet ze Karl de Typist, een 87-jarige weduwnaar die het verzorgingstehuis ontvlucht is en die stiekem in het warenhuis woont. Natuurlijk wordt Millie ontdekt, na drie dagen, maar Karl weet haar net op tijd te redden van haar pleegouders. Millie vlucht terug naar haar huis, dat leeg is, maar waar ze het reisplan van haar moeder vindt.
Tegenover Millie woont Agatha Panta. Ook haar man is overleden en sindsdien is ze haar huis niet meer uit geweest. Haar eten laat ze bezorgen en haar tuin verwilderen. En sinds haar goedwillende buren zelfs haar voicemailbericht veranderden na het overlijden van haar man, wil ze niemand weer zien. Elke dag hanteert ze een schema; eerst zit ze in de Stoel des Ongeloofs (waarin ze haar ouder wordende lichaam observeert), daarna gaat ze in de Stoel der Waarneming zitten (het luidkeels bekritiseren van voorbijgangers). Dan is er ook een Stoel des Ongenoegens en een Stoel der Verbolgenheid. Soms zit ze in de Stoel der Teleurstelling en denkt ze aan haar man. Agatha is geen prettige dame, met andere woorden.
Maar ze ontfermt zich toch over Millie en met z'n drieën gaan ze op zoek naar Millies moeder. Een tocht tot diep in de binnenlanden van Australië. Vinden ze Millies moeder? Vinden Agatha en Karl de liefde? Dat moet je zelf maar lezen in dit vermakelijke boek. Soms licht dan weer ontroerend. Grappig en licht-filosofisch. Dat streepje tussen twee jaartallen op je grafsteen, dat is waar het om gaat

Uitgeverij Ambo Anthos
230 pagina's
€17,99