David Mitchell – Tijdmeters

Al sinds de uitermate originele roman Wolkenatlas ben ik fan van David Mitchell en zeker zijn vorige boek De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet zorgde voor veel blije klanten. Na meer dan vier jaar is nu Tijdmeters verschenen, waarmee Mitchell zijn oeuvre weer in een andere richting stuurt.
Hoofdpersoon van het boek is Holly Sykes. We volgen haar in zes hoofdstukken, met elk hun eigen verteller. Het boek begint in de zomer van 1984, als Holly besluit weg te lopen van huis. Ze wil eerst naar haar vriendje vluchten, dan blijkt dat hij vreemdgaat met haar beste vriendin. Ze besluit de stad uit te gaan. Klasgenoot Ed Brubeck trekt een stukje met haar mee. Als ze weer alleen verder trekt, gebeuren er verschillende onverklaarbare dingen. Holly heeft in haar jeugd wanen gehad. Zou het daar mee te maken hebben?
Zo belicht elk hoofdstuk haar op een andere manier, soms maar zijdelings. Ze heeft een korte affaire met een Engelse student in Zwitserland waar ze in een bar werkt en haar man, Ed Brubeck uit haar jeugd, overlijdt als journalist in Afghanistan. In 'zijn' hoofdstuk vertelt Ed over de problemen in hun huwelijk. Hij is verslaafd aan de druk van oorlogsverslaggeving, terwijl Holly alleen thuis zit met hun kind.
Holly heeft af en toe visioenen, die ze terugvoert op een aantal gebeurtenissen in haar jeugd. Daar schrijft ze op latere leeftijd een heel succesvol boek over. In het laatste hoofdstuk is ze op hoge leeftijd (in 2043) en probeert ze in een vervallen samenleving voor twee kleine kinderen te zorgen.
Die visioenen van Holly zijn een onderdeel van het verrassende gedeelte van het boek. Er is namelijk een oorlog gaande tussen twee groepen onsterfelijken en Holly wordt daar onderdeel van. De tragedie van haar jeugd, haar broertje is op jonge leeftijd verdwenen, wordt op deze manier ook verklaard. Eén groep is vanzelf onsterfelijk. Hun tegenstanders moeten echter eens in de drie maanden iemand ombrengen. Ook hebben ze grote macht over de werkelijkheid, iets dat hen moeilijk te verslaan maakt. Een echte strijd tussen goed en kwaad dus.
Mitchell voert je op zo'n subtiele, literaire manier in dit onwaarschijnlijke verhaal dat dit element helemaal niet stoort, maar mij juist uitermate wist te boeien. In de meeste hoofdstukken van het boek speelt het ook nauwelijks een rol.
Voor de avontuurlijke lezer zal dit boek een openbaring zijn. Mitchell heeft humor, fantasie en kan gewoon briljant goed schrijven. Het vertelplezier straalt ervan af. Dus laat je verrassen door David Mitchell en begin het nieuwe jaar met een uitdagend boek!

Uitgeverij Nieuw Amsterdam
688 pagina's
€24,95