De cowboykampioen - Aura Xilonen

De 17-jarige Liborio is vanuit Mexico naar de V.S. gekomen en werkt nu illegaal in een boekhandel. Een niet erg succesvolle boekhandel, waarin hij ook voornamelijk de vervelende klusjes mag doen. Ook probeer hij zijn ontwikkeling op peil te brengen door alles te lezen wat hij onderhanden krijgt.

Hij heeft in ieder geval een sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel. In het eerste hoofdstuk ontzet hij een meisje dat lastig gevallen wordt door haar belager in elkaar te slaan. In zijn eigen taal: Dus ik storm van achteren op die smurf af en geef hem een keiharde trap tegen zijn enkel, en als een gekkoko die op een regenachtige dag over een raam glibbert klapt hij in slowmotion dubbel, en dan ram ik met al mijn kracht snoeihard op zijn bovenkamer.’

Deze ontmoeting leidt tot veel dingen: de liefde tussen jongen en meisje, de ondergang van de boekhandel en de start van een carrière als bokser. Liborio is een geboren vechter, meer mentaal dan lichamelijk trouwens. Het zal niet alleen hemzelf een doel geven, maar ook een positieve draai geven aan de levens van vele weeskinderen.

De cowboykampioen is een rauwe roman, heeft humor en biedt een blik in het hoofd van een straatjongen, die meer in zijn mars heeft dan hij en anderen van hem denken. Zijn originele denkbeelden en zijn creatief gebruik van taal zorgen ervoor dat je hem in je hart sluit, zoals zoveel personages in het boek ook doen. Liborio gaat tot het uiterste en moedigt de lezer aan om dat ook te doen en zijn eigen onvoorziene talenten te ontdekken.

Uitgeverij: Wereldbibliotheek

Vertaling: Lisa Thunissen

Pagina's: 351