Gerben over: Auke Hulst - Slaap zacht, Johnny Idaho

Auke Hulst - Slaap zacht, Johnny Idaho

Auke Hulst schreef met Slaap zacht, Johnny Idaho een ambitieuze roman. Drie verhaallijnen, spelend in de toekomst, en vol maatschappijkritische en licht-filosofische elementen; durf kan hem niet ontzegd worden. En hij maakt het waar!
Het boek speelt in een niet zo verre toekomst, in de kunstmatig aangelegde Archipel. Dit bestaat uit vier eilanden waarop de bevolking verdeeld naar klasse woont. Op Downside woont de onderklasse, op Midlevel de (kleine) middenklasse en op Upside de bovenlaag. De superrijken wonen op het eiland Executive. Dit is alleen bestemd voor de financiële top. Iedereen hoopt erop om te kunnen klimmen in klasse en dus ook op een 'beter' eiland terecht te komen.
In Hulst' toekomst heeft Bits of Freedom overwerk. Het is voor iedereen aanbevolen om zijn weblens te dragen en zijn oortje in te doen. Informatie is zo altijd bereikbaar, maar toezicht ook. Je weet immers nooit wie er meeluistert en -kijkt. Ook zijn er Big Brother-achtige Ogen die, altijd waakzaam, een oogje in het zeil houdt. Het is geen prettige wereld waarin de drie hoofdpersonages van Hulst zich bewegen.
Titelheld is Johnny Idaho. Een tiener nog, maar hij heeft al genoeg meegemaakt. Het gebouw waarin hij vroeger in Denver woonde, is bij een terroristische aanslag ingestort en Johnny zat in de kelder. Met meer geluk dan wijsheid weet hij te overleven, maar het heeft zijn leven en persoonlijkheid getekend. De pijn toen zijn knie onder een blok steen lag en de afschuw om met een rottend lijk in een opgesloten ruimte te zitten, gecombineerd, maken hem een gesloten man van weinig gesproken woorden. Een van zijn grootste interesses is het lezen van klassieken op zijn e-reader. Vooral Moby Dick leest hij opnieuw en opnieuw. Hij heeft verder als voordeel dat hij na de aanslag als gestorven is opgegeven en dat hij in de computersystemen dus niet meer bestaat. Waarom hij naar de Archipel is gekomen wordt gaandeweg het boek duidelijk.
Het tweede hoofdpersonage is Willem Gerson, CEO van een grote financiële onderneming. Hij is ernstig ziek en heeft geld geïnvesteerd in een bedrijf dat hem mogelijk beter kan maken en zelfs zijn levensduur extreem kan verlengen. Ook moet hij zijn positie op de top van de apenrots verdedigen, iets wat hem moeilijk afgaat door zijn steeds verder kruipende ziekte.
Tussen het alles van Gerson en het niets van Johnny staat de wetenschapster Hatsu Hamada. Zij doet voor Gerson onderzoek. In de avonduren en de nacht leidt ze een promiscue leven in de clubs van Downside. Door haar middenpositie in het boek is Hatsu voor mij het personage waarmee ik mij het best kon verbinden. (Dat kan ook te maken hebben met de Murakami-citaten die door haar verhaal gestrooid zijn.) Uiteindelijk is aan haar ook de beslissing van leven en dood.
Het boek is mede een protest tegen de alsmaar groeiende macht van financiële instellingen en grote bedrijven. Een macht die overheden overstijgt en die in Hulsts visie uitmondt in een maatschappij waarin alles op het in standhouden van deze rijkdom en macht gericht is. Het enige waar de machtigen geen invloed op hebben is de dood en het lichaam. Wordt die grens dankzij Hatsu nu ook doorbroken?
De nadruk ligt in het boek ook op het lichamelijke, in het seksuele (bij Hatsu) en in de pijn (bij Johnny en Gerson). Gewaarwordingen die maar moeilijk te controleren (en te beschrijven) zijn.
Slaap zacht, Johnny Idaho biedt een blik op de toekomst, maar natuurlijk ook op het heden en zijn uitwassen. Daardoor is het roman geworden waarna je met een kritische blik blijft kijken naar de werkelijkheid.

Uitgeverij Ambo/Anthos
380 pagina's
€19,99