Griet op de Beeck - Kom hier dat ik u kus

Griet op de Beeck schreef eerder Vele hemels boven de zevende, waarmee ze voor verschillende prijzen genomineerd werd. Nu is er Kom hier dat ik u kus en dat belooft ook weer een groot succes te worden, zeker omdat het als Boek van de Maand bij DWDD werd gekozen.
Hoofdpersoon Mona heeft een ongelukkige jeugd. Haar moeder sluit haar op jonge leeftijd op en slaat haar. Haar vader ontvlucht zijn vrouw in zijn tandartspraktijk, die tegen het huis is aangebouwd. Mona vindt haar straf terecht, ze heeft zichzelf wijsgemaakt dat ze altijd tekortschiet. ‘Ik zou sterker kunnen zijn, voor een meisje van negen.’ Dat is een van haar gedachtes in deze periode.
Mona’s moeder overlijdt in een auto-ongeluk en oma komt voor de kinderen zorgen. Vader heeft nu zijn verdriet als reden om aan de slag te blijven. Maar hij krijgt een nieuwe vriendin, Marie, met wie hij al snel trouwt. Dat ze haar mama moeten noemen, omdat ze anders het gevoel zou krijgen buitengesloten te worden, is één van de trekjes van deze jonge vrouw, die vanuit het huis van haar onwillige ouders het leven van Mona en haar vader en broertje binnentrekt. Ook nu wordt er van de kinderen verwacht dat zij meer rekening houden met Marie, dan dat Marie rekening houdt met hen. Zeker nadat er een zusje wordt geboren.
In deel twee van het boek is Mona volwassen en is ze dramaturg bij een van de grootste regisseurs van de Lage Landen. Maar eigenlijk is de eerste helft van het boek de opmaat voor de tweede helft. Daarin ligt haar vader op zijn ziek-, en misschien wel sterfbed. Nu komen langzaam alle pijnen in de onderlinge relaties eruit. Zoals Charlie, de vrouw van broer Alexander, opmerkt: De term disfunctionele gezinnen slaat eigenlijk de plank mis. Deze gezinnen zijn juist heel functioneel. Ieder heeft zijn eigen plek en rol en doet wat er van hem verwacht wordt. Vooral de rol van Marie is schrijnend. Zij betrekt alles, tot de ziekte van haar man aan toe, op zichzelf en de problemen die het haar oplevert. De vader wil daar eigenlijk niet eens meer tegenin gaan of op reageren. Mona moet niet alleen hier kiezen, maar ook in haar relatie met de schrijver Louis gaat het niet goed. Ze weet het, maar de vraag is of ze zich eraan kan ontworstelen.
Griet op de Beeck weet met trefzekere dialogen, waarbij je merkt dat ze uit de theaterwereld komt, de tragiek van Mona’s leven uitstekend neer te zetten. Het tweede deel grijpt je bij de keel en laat je niet meer los. Het gaat over familie en over liefde. Wanneer ben je verplicht tot liefde en is dat nog wel houden van?

Uitgeverij Prometheus
382 pagina's
€19,95