J.J. Abrams & Doug Dorst – S.

Soms zijn boeken op zo'n manier uitgegeven dat de rechtgeaarde boekenliefhebber ze wel moet oppakken en aan zijn (volgens zijn vrouw te) grote bibliotheek moet toevoegen. S. is zo'n boek. Het verhaal is als volgt: Jenny, een jonge vrouw, is geïntrigeerd als zij in de bibliotheek van de universiteit een boek vindt met daarin aantekeningen van een onbekende lezer. Zij maakt ook notities en opmerkingen in het boek en de onbekende, die Eric blijkt te heten, reageert daar weer op. Zo ontstaat in de kantlijn van het boek een gesprek en een romance.
Het boek waar zij zo door geobsedeerd raken, heet Het schip van Theseus. Het is de negentiende en laatste roman van de schrijver V.M. Straka. Zijn identiteit is met raadselen omgeven. Hij zou een Zweedse kinderboekenschrijver kunnen zijn, of een Schotse filosoof-romancier-bon vivant, of een Duitse anarchist en polemist. Sommige speculaties zijn wat fantastischer zoals een klein meisje dat boodschappen doorkrijgt van een veertiende-eeuwse non of een oude Nazca-koning afkomst van een verre planeet. Straka wordt verdacht van sabotage, spionage, samenzweringen, subversieve activiteiten, diefstal en zelfs moord.
In de roman gaat het om het personage S., die met geheugenverlies kampt en probeert om zichzelf weer te vinden. Hij raakt verstrikt in complotten en belandt op een vreemd schip waar hij wordt vastgehouden. Dit gedeelte van het project S. is een avonturenroman met magisch realistische trekjes, een aanklacht op de groter wordende en oncontroleerbare macht van bedrijven in een ondoorzichtige wereld.
Het boek wordt in de tweede laag interessanter. Jenny en Eric moeten elkaar kunnen vertrouwen, omdat er nogal wat haat en nijd tussen de Straka-onderzoekers blijkt te zijn. Samen gaan ze op zoek naar de vragen die Het schip van Theseus opwerpt en waarop de antwoorden misschien versleuteld in het boek te vinden zijn. Wie is echt V.M. Straka? Wat is de rol van zijn vertaler F.X. Caldeira? Wie zijn de S, of de nieuwe S.? Allemaal puzzels, die je als lezer gedeeltelijk zelf ook kunt oplossen en waarop Jen en Eric ook niet altijd het antwoord in het boek schrijven.
Maar het mooist aan het boek is de uitvoering. Jen en Eric schrijven (natuurlijk) in een verschillend handschrift en ook in verschillende kleuren, zodat voor ons lezers het duidelijk is waar we de fragmenten ongeveer moeten plaatsen in de tijd. Afzonderlijk bijgevoegd zijn bijvoorbeeld ook krantenartikelen, ansichten en een servet waarop de kaart van de universiteit is getekend. Alles om het gevoel van het verhaal nog indringender te maken. Er is nog veel meer te noemen, maar de boekhandel binnenlopen en dit intrigerende boek in handen nemen is eigenlijk het meest aan te raden.

Uitgeverij AmboAnthos
456 pagina's
€29,99