James Carlos Blake - Schurkenbloed

'Deze roman is niet voor tere zieltjes!' Dat zou levensgroot voorop dit boek kunnen staan. Er wordt in gemoord, verkracht, gezopen en gevloekt. Dit alles wordt ook nog plastisch beschreven. De ledematen en lichamen vliegen in sommige passages in het rond. De wreedheid van sommige personages is werkelijk weerzinwekkend. En toch, de mensen die om deze reden het boek van zich af werpen, missen een prachtige avonturenroman.
De broers Edward en John Little komen uit een ongelukkig gezin. Sinds vader Jack erachter is gekomen dat zijn vrouw voor hun huwelijk de plaatselijke slet was en hij haar als straf daarvoor zweepslagen gaf, is de sfeer helemaal onder het nulpunt gedaald. Op slinkse wijze weet de moeder de broers ervan te overtuigen dat Jack hun zus Maggie heeft verkracht en vermoord. Uit wraak vermoorden zij hun vader. Daarna vluchten ze weg, naar Texas waar ze hopen om hun leven weer te kunnen opstarten.
De jongens kunnen nogal lichtgeraakt reageren als ze uitgedaagd worden en op weg naar Texas beleven ze een aantal knokpartijen, waarbij af en toe weleens een dode valt. Ze weten door een combinatie van bluf en geluk altijd weg te komen.
In New Orleans scheiden hun wegen zich. Beiden komen in een achtbaan van gebeurtenissen terecht, die ze uiteindelijk elk aan een andere kant van het front van de Amerikaans-Mexicaanse oorlog brengt. Vinden ze elkaar terug en zullen ze dat beide overleven?
James Carlos Blake weet het landschap waarin zich dit allemaal voltrekt prachtig neer te zetten, van de bossen rond hun geboortedorp tot de droge vlaktes van Mexico. De logica van het geweld en de wreedheid van eigenlijk alle personages komt zo extra naar voren. Eten of gegeten worden, is ook hier het spreekwoord. Op het ene moment scalpeer je dode indianen om je geld te verdienen en even later wordt je zelf levend gescalpeerd en moet je je hoed zo op je ontvelde hoofd zetten dat het het minste pijn doet. Zo'n boek over zo'n werkelijkheid, een werkelijkheid van lang geleden. Toch?

Uitgeverij Meulenhoff
479 pagina's
€22,95