Jane Gardam - Een onberispelijke man

Edward Feathers is een oud-advocaat en -rechter in de nadagen van zijn leven. In Een onberispelijk man kijken we met hem terug op dit leven, een leven dat de geschiedenis van Groot-Brittannië met zich meedraagt. Edward is geboren in Maleisië, waar zijn Schotse vader districtsofficier was. Zijn moeder overleedt bij zijn geboorte en op vierjarige leeftijd wordt hij voor zijn opvoeding en opleiding naar Engeland gezonden, waar hij in een pleeggezin terechtkomt. Een ongelukkige tijd, hoewel het lange tijd onduidelijk blijft voor de lezer wat er nu precies gebeurd is. Gelukkig vindt hij op school snel wel een vriend, wiens gezin voor hem een tweede familie wordt. Met zijn vader, ver weg in Maleisië, bouwt hij geen band op. Zo wordt het verhaal van zijn jeugd- en tienerjaren vertelt, totaan het moment dat hij als afgestudeerd jurist besluit om in Hong Kong carrière te gaan maken.

In het boek kijkt Old Filth, zoals hij genoemd wordt (Failed In London, Try HongKong) ook terug op zijn huwelijk met Betty. In ieders ogen, en ook in die van Edward, een onberispelijk huwelijk, maar tussen de regels door lezen we dat Betty een affaire heeft gehad met een rivaal van Edward. Heeft dat misschien te maken met het feit dat het huwelijk altijd kinderloos gebleven is? Hij wordt door anderen ook als een kille man omschreven, maar voelt dat zelf niet zo. Afstandelijk en gereserveerd, dat is hij zeker.

Uiteindelijk is dit een indrukwekkende roman, over een man, getekend door zijn verleden, die zich daar niet van kan los vechten.

Uitgeverij: Cossee

Vertaling: Joost Poort