Javier Marias - Zo begint het slechte

Wat zou je doen, als je iets verteld werd dat lang geleden gebeurd is en dat je hele leven op zijn kop kan zetten? Zou je het eigenlijk wel willen weten? Waarom zou de waarheid eigenlijk zo belangrijk zijn?
Daarover gaat de nieuwe roman van Javier Marias Zo begint het slechte.
De roman begint als filmproducent Eduardo Muriel aan zijn assistent (en de verteller van dit verhaal) Juan vraagt of hij een vriend wil bespioneren. Hij zou een aantal vrouwen indecent behandeld hebben, maar Muriel wil er verder niet over uitweiden en het is aan Juan om die vriend zo in te palmen dat hij zijn geheimen prijs geeft. Dit zou zich allemaal tijdens het bewind van Franco in Spanje moeten hebben afspelen. Juan woont in bij de familie Muriel en ondervindt dat hij geen mogelijkheid laat gaan om zijn vrouw te beledigen en af te wijzen. Wat zit daarachter, vraagt Juan zich al snel af.
Over de ontrafeling van deze twee geheimen draait de roman, maar verwacht geen spannend verhaal vol plotwendingen. Op bedachtzame toon, vol prachtige, regels lange zinnen, sommige langer dan deze recensie, wordt er gesproken over de tijd van Franco en hoe dat doorwerkt tot in het heden van het boek, de jaren tachtig. Met sterke psychologische tekening weet Marias duidelijk te maken hoe de diverse personages in elkaar zitten en hoe ze tegenover elkaar staan. Filosofische uitweidingen over de vluchtigheid van het bestaan en over de maatschappij zorgen ervoor dat je het boek soms terzijde legt om over zinnen na te denken. In een maatschappij waar het steeds belangrijker wordt om aan de hectiek te ontsnappen, is dit een ideale roman voor slow reading.

Uitgeverij Meulenhoff
552 pagina's
€ 24,99