De keuze van het jaar 2010 van Gerben

Gerben de Bruijn

Mijn top vijf van het afgelopen jaar bevat twee historische romans, een toekomstroman, een echte klassieker en natuurlijk Huid en haar van Arnon Grunberg.

Huid en haar

Huid en haar draait om Roland Oberstein, universitair docent economie. Hij is een pragmaticus. Dat zorgt ervoor dat hij tevreden is met wat hij heeft en eigenlijk niets anders wilt. Hij benadert de zaken ook erg rationeel. Dat maakt hem niet erg sympathiek, maar verrassend genoeg ook niet onsympathiek. Om hem heen draaien in de roman allerlei verschillende personages, die we vooral volgen in de (seksuele) relaties die ze met elkaar en Oberstein aangaan. Ze willen zijn aandacht, die hij alleen maar aan de wetenschap wil schenken. Langzaam zakt Oberstein in dit moeras.

De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet

De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet van David Mitchell speelt grotendeels op Deshima, het Nederlandse handelseilandje bij Japan. In 1799 arriveert Jacob de Zoet daar. Als boekhouder wordt hij al snel geconfronteerd met de corruptie waarmee de handel gepaard gaat en de roman draait mede om zijn gevecht hiermee. Een prachtige historische vertelling die je meevoert naar het onbegrijpelijke Japan, maar die ook veel zegt over onze tijd.

Wolf Hall

Twee eeuwen eerder begint Wolf Hall van Hillary Mantel in het Londen van Henry de Achtste. Uit mijn recensie op onze website postscriptum.nl: ,,In deze roman volgen Thomas Cromwell, die zich opwerkt van smidszoon tot rechterhand van de koning. (…) Door de gedegen historische achtergrond en Mantels meeslepende schrijfstijl word je in het verhaal getrokken en krijg je sympathie voor Cromwell en alle figuren, die in zijn huishouden langskomen. Mensen trouwen, mensen sterven, en elke gebeurtenis grijpt je aan.”

Opnieuw en opnieuw en opnieuw

Opnieuw en opnieuw en opnieuw van Joost Vandecasteele vindt plaats in een niet zo verre toekomst. De hoofdpersonages zijn een ex-hoer, die een groep rebellerende prostituees leidt, en de agent die haar opstand moet stoppen. In zijn zoektocht ontmoet hij tal van mensen aan de zelfkant van de maatschappij, van verwaarloosde hoeren tot een helderziend meisje. In een rauwe stijl schept Vandecasteele een wereld waaraan je nog maanden na lezing aan blijft denken.

Affiniteiten

Affiniteiten van Goethe, oorspronkelijk uit 1809, verscheen dit jaar in een nieuwe vertaling. De titel is ontleend aan een chemisch begrip, dat inhoudt dat stoffen onder specifieke omstandigheden geneigd zijn een verbinding aan te gaan. Dit past Goethe toe op de verhoudingen tussen Eduard en Charlotte, een aristocratisch echtpaar en hun jeugdvriend en nichtje. Hoewel Eduard en Charlotte volmaakt gelukkig met elkaar zijn, zorgt de komst van de twee anderen op hun landgoed voor scheurtjes in hun relatie, die door Goethe als met een koevoet langzaam verwijd worden tot een breuk. Zo toont hij prachtig de werking van het noodlot.