Kjell Westö - De Woensdagclub

(Boek van de week in Het Stadsblad van 8 juli)

Soms kom je in boeken geschiedenisfeiten tegen die je helemaal niet bekend waren. De Woensdagclub speelt in Finland, in de jaren voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Twintig jaar eerder, in 1918, was er in Finland een burgeroorlog. De Rode Garde (de socialisten) vochten tegen de Witte Garde (de bourgeoisie en gegoede boeren). De overwinning van de Witten leidde tot executies en het afvoeren van de gevangenen naar gevangeniskampen, waarin tienduizenden Roden stierven, onder wie veel vrouwen.
Hoe reageert een samenleving twintig jaar later op zulk leed? Door de feiten te verzwijgen. En daarover gaat deze roman. De pas gescheiden advocaat Claes Thune neemt Matilda Wiik in dienst als secretaresse. Al snel wordt het de lezer duidelijk dat zij op jonge leeftijd in zo'n kamp heeft gezeten. Thune is een lid van de Woensdagclub, een groep vrienden die eens in de maand samenkomen en praten over het leven en discussiëren over de steeds grotere spanningen op het Europese vasteland. De spanningen worden voor de lezer en Mathilde verder opgevoerd, als ze in een van de leden de man herkent die haar in het kamp veelvuldig seksueel misbruikt heeft. Ze begint langzaam over wraak na te denken.
De Woensdagclub schetst een duidelijk beeld van de angsten en gevoelens van een samenleving aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Onduidelijkheid of het gevaar van Stalin of van Hitler kwam en ook de vaak nog naïeve opvattingen over volk en vaderland worden goed beschreven. Los daarvan heeft het ook goed oog voor het menselijk drama en verhoudingen.

Uitgeverij De Geus
352 pagina's
€21,95