Merijn de Boer - 't Jagthuys

Binnert is vijfendertig jaar en nog nooit buiten geweest. Tenminste, hij komt wel in de tuin van de villa waar hij samen met zijn moeder woont, maar de oprijlaan heeft hij pas een enkele keer afgelopen. Als hij Vera voor de eerste keer ziet, is zij pas de zeventiende persoon die hij in heel zijn leven ontmoet. Zijn moeder telt trouwens niet mee. “Die was nummer één tot en met honderd, of duizend, of voor zijn part honderdduizend: die was met andere woorden alle nummers bij elkaar, een nummer dat er altijd was, alles omvatte, niet in de laatste plaats hemzelf, en dat er nooit niet zou zijn.” We kunnen dus wel stellen dat zijn moeder belangrijk is in zijn leven.
Vera probeert hier verandering in te brengen. Zij is zorgverlener, maar wel met een ongebruikelijke taalomschrijving. Zij zorgt bij de patiënten (of cliënten) voor seksuele ontlading en is via een bureau tegen een uurtarief in te huren. Toen Binnerts moeder dit op het journaal zag vond zij het ook wel wat voor haar zoon, want er zijn dingen waar een moeder geen zorg voor kan dragen.
Al snel wordt Vera hoteldebotel verliefd op Binnert. Hij blijkt heel intelligent, belezen en muzikaal. “Hij heeft het verstand van een professor en het lichaam van een bouwvakker.” Een combinatie die zij altijd in een man zocht. Natuurlijk wil Vera met Binnert de villa verlaten, maar of hij dat ook wil en hoe zijn moeder daarop zal reageren, blijft lang de vraag. Is Binnerts harpdocente een tijdje terug ook niet op mysterieuze wijze verdwenen?
Dit bijzondere liefdesverhaal zet Merijn de Boer met veel humor neer. Elk van de drie personages krijgt de ruimte en ontwikkelt zich. Vooral Vera, die zichzelf op de eerste pagina's met een cynische kijk op het leven neerzet, blijkt ook het zicht op haar verhouding met Binnert langzaam te verliezen. Als lezer ga je daar lang in mee en denk je ook te weten hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen.
Maar De Boer heeft in het verhaal nog vele verrassingen voor de lezer in petto. Een origineel en verfrissend boek!

Uitgeverij Querido
237 pagina's