Michael Bijnens - Cinderella

Het gegeven van Cinderella is zowel uitdagend als aanstootgevend: de zoon van een prostituee gaat samen met zijn moeder in het vak en wordt haar pooier in een club die ze samen met een derde hebben overgenomen. Dit lijkt van tevoren iets waarbij het een bekwame hand van de schrijver vergt om het verhaal niet in platvloersheid te laten ontaarden en de lezer te vervelen met weer een pik of een poes. Gelukkig is Michael Bijnens zo'n schrijver. Sowieso al door zijn stijl. In vlot geschreven zinnen met veel Vlaamse tinten voert hij je door het leven van Michael en zijn moeder Iris. Dit leven wordt in geuren en kleuren beschreven en allerlei mislukkingen en mislukkelingen komen voorbij.
Michael heeft van jongs af aan veel, zo niet alles, meegekregen van het leven van zijn moeder. Eerst toen ze van man tot man trok, in steeds korte relaties met mannen van verschillende pluimage. Tot ze op een gegeven moment door twee vriendinnen het licht ziet: ze wordt prostituee en op die manier niet meer afhankelijk van een enkele man. Michael haat de bizarre jeugd zoals hij die door zijn moeder gehad heeft en ook de gevoelens voor zijn moeder zijn daarom niet zo positief. Toch zitten ze aan elkaar geklonken. Zeker als ze samen in de branche gaan werken.
Het wordt dan een verhaal met grote en kleine criminelen, nachten met veel drank en drugs en veel meer elementen van het ongure Vlaamse nachtleven op het platteland. Natuurlijk vol mensen met trauma's en andere grote en kleine problemen. De woorden die verder nog bij mij opkwamen waren smoezelig, ranzig en treurig. Want uiteindelijk is het een treurig verhaal over onmacht, onmacht om je eigen leven te bepalen en vorm te geven. Om je los te maken van je al dan niet letterlijke schulden.
Dat krijgt steeds meer nadruk in het verhaal. De bravoure van de eerste hoofdstukken over het ongebonden hoerenleven maakt dan steeds meer plaats voor het probleem dat het leven niet ontvlucht kan worden. Hoe dichter ik bij het einde kwam, hoe meer ik meegetrokken werd in een moeras van treurigheid en onvermogen. Is er nog hoop en compassie met elkaar aan het einde?
Volgens de achterflap groeide Michael Bijnens op als de zoon van een Antwerpse prostituee en de hoofdpersoon van het verhaal heet ook Michael. Is het belangrijk dat er mogelijk een grote autobiografische laag in het verhaal zit? Voor mij niet, daarom wist Cinderella mij meer dan genoeg te overtuigen. Een roman met een wereldbeeld die je langzaam wurgt.

476 pagina's
€ 19,99