Niccolo Ammaniti - Anna

Niccolo Ammaniti werd een internationale bestsellerauteur dankzij zijn prachtige boeken Ik haal je op, ik neem je mee en Ik ben niet bang. Daarna koos hij ervoor om een iets andere richting uit te gaan, bijvoorbeeld met zijn roman Laat het feest beginnen. Romans waarvan de ontvangst minder was.
Nu is Anna uitgekomen en kunnen we de vraag stellen: Is dit weer een oude Ammaniti, waar veel mensen plezier aan beleefd hebben? Het antwoord is ja en nee. Lekker duidelijk, toch?
Anna speelt in de nabije toekomst. Door een mysterieus virus zijn alle volwassenen uitgeroeid en de kinderen moeten zien te overleven. Anna is voor haar overlijden uitvoerig door haar moeder geïnstrueerd over hoe ze voor zichzelf en haar broertje moet zorgen. Ze wonen samen op een afgelegen boerderij op Sicilië en Anna weet hoe ze aan voedsel en andere artikelen moet komen. Maar haar strooptochten voeren haar wel steeds verder weg van de boerderij, met alle gevaren van dien. In een van de bloedstollende eerste scenes wordt Anna achtervolgd door een grote zwarte hond, waarmee ze een gevecht op leven en dood levert. Als Anna's broertje wordt ontvoerd door een jeugdbende zet dat de gebeurtenissen verder in gang. Moeten ze misschien naar het vasteland op zoek naar een geneesmiddel? De kinderen dragen het virus ook, dus als ze volwassen worden, zullen zij ook sterven…
Anna is een prachtig boek, maar kent wel wrede scenes. De dood is overal en sommige volwassenen zijn niet op een kalme manier overleden of ordentelijk begraven. Toch komt ook de liefde van Anna voor haar broertje echt bij je binnen. Het gevoel van hoop, dat er ergens anders een betere plek is, is datgeen waar het boek om draait en waar veel mensenlevens om draaien. Dit wordt zo overtuigend beschreven, dat je als je het boek dichtslaat, zeker weet dat het goedkomt met Anna.

Uitgeverij Lebowski
277 pagina's
€ 19,99