Boekbesprekingen

Home » Boekbesprekingen » Peter Terrin - Yucca

Peter Terrin - Yucca

In de eerste scene van dit intrigerende boek proef je gelijk de onderhuidse dreiging die zich in het hele boek kenbaar maakt: een negenjarig meisje met een telobsessie tovert een clown te voorschijn. 'Plots stond hij daar in het donker, op het voetpad aan de overkant van de straat, in de gietende regen, stil.' Langzaam steekt hij over naar de voordeur. Hoe het afloopt zullen we niet te weten komen.

Yucca vertelt twee verhalen: dat van Viktor en van Renee. Viktors verhaal speelt in het heden. Hij komt na elf jaar in de gevangenis te hebben gezeten vrij en wordt al snel onder de hoede genomen van De Gier, een oude man. In zijn opdracht gaat hij werken voor het cateringbedrijf Yucca. Viktor worstelt met zijn verleden. Zijn vrouw is tijdens een carjack vermoord en Viktor zat wegens het ombrengen van zijn eigen kind in de gevangenis. Nu uit de gevangenis blijkt de dreiging niet uit zijn leven verdwenen.

Renee, het meisje uit de proloog, is in 2035 een jonge moeder en steenrijke kunstenares, die zich bezig houdt met performances en conceptuele kunst, waar ze flink voor betaald wordt. Maar haar rijkdom en de aard van haar kunst, die vooral gaat over keuzes, impulsen en verantwoordelijkheid, zorgen ervoor dat ze bewaakt moet worden en de publiciteit moeten schuwen.

De roman wisselt de verhalen van Viktor en Renee af en trekt je langzaam hun verhalen in. Het zijn verhalen over identiteit en daden. Hoe kun je weten wie je bent? Is een vader wiens kind gestorven is nog een vader? Wat gebeurd er met iemand als je de verantwoordelijk voor zijn daden buiten zichzelf lijkt te leggen? Ben je dan nog jezelf? Een interessante roman vol vragen, die aan het einde niet allemaal opgelost gaan worden.

Uigeverij: De Bezige Bij

390 pagina's

€ 19,99