Robert van Eijden - Boek (256 blz.)

Hoe vertel je over een boek dat vooral erg grappig is? Het plot navertellen doet geen recht aan de humor, daarom heel kort: Freelance tekstschrijver Robert (heeft u die naam misschien al eerder gezien?) heeft geen behoefte aan andere mensen. Hij werkt tot ieders tevredenheid vanuit huis en heeft eigenlijk alleen contact met vriend Paalman, de blinde buurman en de kroegbaas die zijn glazen Witte Trappist tapt. Maar dan komt er op een dag iemand van de woningbouwvereniging langs om aan te kondigen dat de flat verbouwd wordt en dat zet de wereld van Robert aardig op zijn kop. Dan beginnen de problemen pas echt.
Het is een leven dat op pauze staat en de afstandsbediening is kwijt. Robert is zo aangepast aan zijn manier van leven dat hij er onaangepast van wordt. Dit wordt allemaal zo humoristisch opgeschreven dat je het boek niet meer weg kunt leggen.

Een voorbeeld. De man van de woningbouwvereniging komt op bezoek en legt uit: De renovatie gaat door, want dat is beter voor iedereen en we kunnen geen uitzonderingen maken – dat was ongeveer de strekking van zijn verhaal. Waar had ik dat eerder gehoord? Ik nam een slok espresso en vroeg me af of het te vroeg in het gesprek was om over Hitler te beginnen. Mijn gedachten dwaalden af naar de Tweede Wereldoorlog zoals ik die elke nacht bekijk op National Geographic Channel wanneer ik terugkom uit mijn stamcafe – in kleur, hoewel de originele Tweede Wereldoorlog in zwart-wit heeft plaatsgevonden. Blijkbaar was de Tweede Wereldoorlog inmiddels ook gerenoveerd. Wat had ik ook alweer betaald voor mijn flatscreen? Ik wist het niet meer, maar het was de beste investering van mijn leven geweest. Zonder de afleiding die deze toverdoos mij biedt, was ik allang aan de heroïne gegaan, of – erger nog – had ik een vaste baan genomen bij een automatiseringsbedrijf. Daar had ik tenslotte voor gestudeerd, voor een baan bij een automatiseringsbedrijf. Voor het gebruiken van heroïne bestaat voor zover ik weet geen studie, hoewel een baan bij een automatiseringsbedrijf een goede springplank is.

En zo gaat het, zoals in de betere romans van Herman Brusselmans, pagina aan pagina door. Als je dit grappig vindt, is het boek zeker een aanrader, vind je het niks dan hebben we gelukkig nog heel veel andere boeken, waarvan sommige ook 256 bladzijden hebben.
De echte Robert van Eijden schrijft voor de liefhebbers op het weblog Maarwatishet.com en hij bracht onder de naam Henk van Nazareth de cd Beter wordt het niet uit. Voor de fans van meer van dezelfde humor.

Uitgeverij Nijgh en Van Ditmar
256 pagina's
€17,50