Stefan Brijs - Maan en zon

Grote roem verdiende Stefan Brijs met zijn vorige romans De engelenmaker en Post voor mevrouw Bromley. Grote romans qua opzet en impact. Met Maan en zon houdt Brijs het klein door zich te fixeren op een vader en zijn zoon op een eiland.
Dat eiland is Curaçao en de vader en de zoon heten Roy en Max. Roy is taxichauffeur en fabuleur. Hij rijdt in een Dodge Matador, een bezienswaardigheid op het eiland. Roy neemt het niet zo nauw met de waarheid en vindt zijn reputatie als womanizer belangrijker dan de waarheid. Gedurende het boek wekt Roy steeds meer ergernissen op; hij gedraagt zich egoïstisch en probeert zijn misdragingen niet erg overtuigend goed te praten.
Zoon Max is anders. Intelligenter en van plan om niet zoals zijn vader te worden. Hij heeft andere plannen en wil leraar worden, iets waar zijn vader niets in ziet. Toch zet Max door, tot Roy onbedoeld roet in het eten gooit en Max gedwongen wordt in de voetsporen van zijn vader te treden. Maar ook daarna blijft Max het proberen om het anders te doen, zeker als hij zelf vader wordt. Maar of dat gaat lukken?
Het verhaal wordt verteld door broeder Daniel, de leraar van wie Max zijn eerste lessen krijgt en die hem door de rest van het boek heen blijft volgen en steunen. Hij is, in het heden, in afwachting van telefoontje van Max die, as we speak, onderweg is van Curaçao naar Nederland. Met welk doel, dat blijft lange tijd onduidelijk. Broeder Daniel is als een tweede vader voor Max, maar uiteindelijk is zijn rol die van getuige.
Maan en zon is een warmbloedige vertelling over de troebele verhouding tussen een vader en een zoon, en hoe het gedrag van de vader zelfs generaties verder zijn weerslag nog heeft. Een nieuwe tak aan de boom van Brijs' oeuvre, niet zo'n dikke tak, maar je kunt er best een tijdje veilig aan hangen.

270 pagina's
€ 19,99

Beoordeling 8,5