Susan Smit - De eerste vrouw

Een van de meest populaire onderwerpen die een roman kan hebben is een tragisch liefdespaar. Vanaf Tristan en Isolde (of nog verder terug) tot in de verre toekomst, zullen er verhalen over een mislukte liefde verteld worden. Waarschijnlijk omdat het zo herkenbaar blijft voor de lezer. Wie heeft er niet liefgehad en verloren?

Susan Smit voegt hier het verhaal van Lou Tellegen en Geraldine Farrar aan toe. Lou is de zoon van een gesneuvelde militair, een fervent gokker, womanizer en bokser. Hij heeft een onrustige geest en kan alles op het spel zetten en daarna zonder scrupules vertrekken. In het eerste hoofdstuk vertrekt hij naar Parijs om het daar te maken als toneelspeler. Tijdens zijn opleiding probeert hij als (schilder)model de kost te verdienen.

Geraldine Farrar is een opkomende operaster, die we ontmoeten in Berlijn, vlak na de eeuwwisseling. Zij is hiernaartoe vertrokken om haar carrière een boost te geven, aan de hand van haar moeder.

De eerste helft van de roman volgen we hun wederzijdse successen. Lou weet aan de hand van de bekende actrice Sarah Bernhardt op te klimmen tot een succesvol acteur en Geraldine wordt door haar operavertolkingen, waarbij het haar meer gaat om gevoel dan om technische perfectie, een grote ster. Los van elkaar worden ze gevraagd om hun kunsten te vertonen voor een nieuw medium: de film. In Hollywood ontmoeten ze elkaar en begint de romance.

Voor mijn gevoel lag in het eerste deel de nadruk op de belevenissen van Lou en slaat de weegschaal in deel twee meer door in de richting van Geraldine. Zij, de meest succesvolle van de twee, wordt ook steeds meer degene die de relatie moet dragen. Lou voelt zich de mindere, ziet in zijn kunst ook als datgene waardoor hij herinnerd zal worden. Op het moment dat hij minder gevraagd wordt en de geluidsfilm opkomt, waarin hij met zijn accent nooit succesvol zal zijn, probeert hij zijn ego te herstellen in verschillende flirts, die ook in overspel uitmonden. Uiteindelijk scheiden ze. Dat kan ik wel verklappen, want het wordt al in de proloog van het boek duidelijk.

Twee mensen die allebei iets anders verwachten van de kunst, van de liefde en van het leven. Dit tegen de achtergrond van de Eerste Wereldoorlog, de opkomst van de vrouwenbeweging en van dat nieuwe medium dat al snel de harten van vele liefhebbers weet te veroveren: de film.

Uitgeverij Lebowski
288 pagina's
€19,99