Tanya Byron - Niets is wat het lijkt

In Niets is wat het lijkt doet Tanya Byron verslag van de periode dat ze wordt opgeleid tot klinisch psycholoog. Dit doet ze aan de hand van verhalen gebaseerd op de ziektegevallen waar ze tijdens haar opleiding mee in aanraking is gekomen. Doordat ze steeds in blokken van zes maanden in verschillende soorten instellingen voor geestelijke gezondheid stage loopt, komt een groot scala probleemgevallen aan bod: kinderen met problemen, gezinnen in een crisissituatie, mannen en vrouwen die met dementie te maken krijgen, mensen die worstelen met drugsverslaving, eetproblemen, een dodelijke ziekte of psychopaten (nu ja, eentje dan).
Elk hoofdstuk staan een of twee gevallen centraal. Vaak confronterend en aangrijpend, zoals het verhaal van het suïcidale meisje Imogen, die gaandeweg de behandeling slachtoffer blijkt te zijn geweest van kindermisbruik.
Doordat Tanya Byron haar opleidingsperiode beschrijft, kan ze de lacunes in de kennis van de lezer mooi omzeilen doordat ze geregeld nog iets uitgelegd moet krijgen. Ook bespreekt ze haar patiënten (in dit verhaal) geregeld met haar vriendinnen, waardoor nog meer uitleg gegeven kan worden.
Dat is ook het interessante aan het boek: de twijfel of de interpretatie van het ziektebeeld en het daarbij horende plan van aanpak het juiste is. Vaak is het begeleiden van een patiënt een vorm van trial-and-error, waarbij kennis van behandelmethodes hand in hand gaat met intuïtie. Ook het belang van de rol van de psycholoog zelf is interessant; die heeft ook zijn of haar zwakke plekken.
Al met al is Niets is wat het lijkt een interessant boek voor iedereen met interesse voor psychologie en de ziektes van de geest.

Uitgeverij Spectrum
285 pagina's