Umberto Eco - Het nulnummer

Vertaald door Yond Boeke en Patty Krone

In Het nulnummer vermengt Umberto Eco de geschiedenis van Italië in de afgelopen zestig jaar met het complotdenken dat in veel van zijn romans terugkomt. Het is zelfs zo dat het eerste hoofdstuk van het nulnummer ooit geschreven was voor mijn lievelingsEco: De slinger van Foucault.
Het verhaal is snel verteld: Colonna wordt door de heer Simei in opdracht van de mysterieuze CommandeurVimercate gevraagd om een krantenredactie te leiden. Maar omdat de krant eigenlijk alleen tot doel heeft om hem aanzien te verschaffen in de haute finance, zal hij nooit verschijnen en zal de redactie alleen nulnummers maken. Dat weten de redacteurs niet, maar ze gooien al hun energie en intellectuele vermogens in de strijd om die nulnummers te maken. Een van hen, de onsympathieke Braggadocio, denkt dat hij een complot heeft ontdekt: in plaats van de echte Mussolini is een dubbelganger vermoordt en de echte heeft nog jaren geleefd. Het complot wordt steeds groter, van de CIA tot rechtse kringen. Dan wordt Braggadocio vermoord. Om het complot of was hij gewoon op de verkeerde plaats? De redactie wordt opgeheven en Colonna duikt onder.
Maar het fijnste van dit boek is de humor en inventiviteit die Eco in de redactievergaderingen heeft gestopt. Zo is er een idee voor een artikel over een restaurant dat dient om geld van de maffia wit te wassen. Maar hoe zou de belastingdienst dat kunnen controleren? Dit ontaardt in een plan waarin de belastinginspecteurs al hun personeel moeten inzetten om de maffia te kunnen betrappen op het schrijven van valse bonnetjes. Of de onzinnige antwoorden op zogenaamd door de krant op te stellen raadsels: Waarom schrijven we van links naar rechts? Omdat zinnen dan anders zouden beginnen met een punt. Waarom had Caesar voordat hij stierf nog tijd om te zeggen Tu quoque Brutu? Omdat het niet Scipio Africanus Maoir was die hem al die dolksteken had toegebracht. Enzovoorts, enzovoorts. Tot aan: Waarom keek de molenaar uit het raam? Omdat hij niet door de muur kon kijken.
Al deze lolligheid geeft lucht aan het verhaal van het complot. Is het waar of bestaat het alleen in de geest van Braggadocio? En waarom werd hij vermoord? Deze vragen worden niet opgelost, dus daar zal het in deze voor Eco kleine roman wel niet om gaan. Wel om het duidelijk aanwezige vertelplezier, dat soms van de pagina's afstraalt.

Uitgeverij Prometheus
223 pagina's
€19,95