Virginie Despentes - Het leven van Vernon

Vernon leefde zijn leven zoals hij dat wilde: baas van een goedlopende platenzaak, veel vrienden en hij viste veel en makkelijk in de vijver van zijn vrouwelijke klantenkring. Maar langzaam slaat het noodlot toe. De winkel moet hij sluiten vanwege teruglopende verkopen. Zijn vriendenkring valt langzaam uiteen, iets dat hij pas merkte 'toen de eenzaamheid hem levend had ingemetseld.' Ook overlijden er een aantal, aan ziektes of verkeersongelukken. Ook zijn laatste vriend, Alex Bleach, sterft. Alex was een popster en zorgde voor Vernon als hij eens problemen had met de huur. Op de eerste pagina's van de roman wordt Vernon dan ook zijn appartement uitgezet. Zijn leven in kort: 'Het leven bestaat uit twee wedstrijdhelften: in de eerste helft strooit het je zand in de ogen en laat het je denken dat alles loopt, maar in de tweede helft, als het merkt dat je ontspannen en weerloos bent, deugt er opeens niets meer en krijg je klappen.' Zo begint voor Vernon een zoektocht over straat naar slaapplekken en logeeradressen. Ook naar Vernon wordt gezocht; hij heeft namelijk een aantal videobanden met het testament van Bleach in bezit en die zouden best wel eens waarde kunnen hebben.
Deze beide zoektochten worden door Despentes vanuit steeds wisselend perspectief verteld. Van oude vriendinnen die hem toegang tot hun huis (en soms hun bed) geven tot een tot de islam bekeerd meisje dat als peuter met Alex Bleach in een appartementencomplex heeft geleefd en wiens moeder porno-actrice is geweest. Zo vertelt ze ook het verhaal van een maatschappij vol seks, drugs en egoïsme, waarin er maar weinige zuiver kunnen blijven. Het is een harde wereld, zoals we die ook kennen uit een film die Despentes vroeger gemaakt heeft, Baise-moi.
Gelukkig laat Despentes ook de schaarse bloemen die door het cement heen omhoog komen, zien. Dat zorgt voor een mooi contrast, dat soms een onverwachte glimlach op je gezicht weet te toveren, een effect dat sommige uitspraken van de personages ook op mij hadden: onbeschoft, ongegeneerd en ongelofelijk grappig.
Het gaat van kwaad tot erger met Vernon en dit boek is pas het eerste deel. Op de laatste pagina's lezen we een aangrijpende litanie, die van Vernon een moderne Elkerlyc maakt, een Elkerlyc in het Parijs van een nieuwe eeuw. Het verval ligt voor iedereen op de loer en laat dit boek een waarschuwing zijn.

Uitgeverij De Geus
416 pagina's
€ 22,95