William Boyd – De vele levens van Amory Clay

Boek van de Week in Het Stadsblad van 18 november

Het verhaal van Amoray Clay begint bijna letterlijk met een klap. Haar vader, getraumatiseerd uit de Eerste Wereldoorlog teruggekomen, probeert zichzelf en Amory, zijn lievelingsdochter, om te brengen door met zijn auto een vijver in te rijden. Gelukkig weet zij hen beiden te redden. Maar dit voorval zal wel haar leven en haar relatie met mannen blijven tekenen.
Wat ouder geworden, ontwikkelt ze als hulp van haar oom, een societyfotograaf, liefde voor de fotografie. Haar carrière neemt een vlucht totdat ze besluit om in het Berlijn van de jaren twintig een fotoreeks te maken over het nachtleven in die toen losbandige stad. Door een schandaal te ontketenen, hoopt ze naam te maken, maar het schandaal wordt te groot en het gaat mis. Ze moet weer van voor af aan beginnen en vindt uiteindelijk een baan in de VS. De baan brengt haar ook een affaire met haar baas. Eenmaal terug in Europa wordt ze oorlogsfotograaf in het eindspel van de Tweede Wereldoorlog. Uiteindelijk zal ze in Vietnam haar sporen als fotografe echt verdienen. Soms staat Amory middenin de wereldgeschiedenis, dan draait het om haar zoektocht naar een betekenisvolle relatie. Er passeren een aantal mannen de revue, waarvan ze er ook met één trouwt, maar echt geluk weet ze maar kortstondig te vinden.
De roman is een verhaal geworden dat je vanaf de eerste pagina meesleept. Amory is een onafhankelijke vrouw, die haar weg weet te vinden in een mannenwereld. William Boyd heeft een aantal gevonden, anonieme foto's het verhaal ingeschreven en dat zorgt voor een extra laag van authenticiteit in dit volkomen verzonnen verhaal.

480 pagina's
€ 24,99

Beoordeling 8,5