William Gay - Schemer

Kenneth en Corrie Tyler hebben een ongelukkige jeugd, mede dankzij de slechte dronk van hun vader, een handelaar in illegale drank. Na zijn dood en begrafenis vermoeden ze dat er iets mis is met het graf en besluiten ze het te openen. Wat ze aantreffen doet hen besluiten om meer graven te openen, waardoor ze achter een verschrikkelijke waarheid komen. Begrafenisondernemer Fenton Breece heeft zijn 'klanten' gruwelijk toegetakeld en verminkt.
Vooral Corrie zint op wraak en tijdens één van hun bespiedsessies weet Kenneth een voor Breece belangrijk lijkende aktetas te stelen uit de kofferbak van zijn auto. In deze aktetas zitten foto's, waardoor Breece zijn leven niet zeker zou zijn als ze in de openbaarheid zouden komen. Ze besluiten hem hiermee af te persen en de begrafenisondernemer weet, als hij onder druk gezet wordt, geen andere oplossing dan de plaatselijke bad guy en meervoudig moordenaar Granville Sutter in dienst te nemen. Iedereen in het stadje is bang voor hem, dus hij moet twee tieners wel kunnen overtuigen, goedschiks of kwaadschiks.
Helaas komt Corrie bij de confrontatie om, maar Kenneth weet te ontsnappen. Als hij daarna Granvilles huis in brand steekt, is het iedereen duidelijk dat het laatste bloed nog niet gevloeid heeft. Granville begint Kenneth op te jagen en zijn enige hulp is een sheriff in een kilometersver gelegen stad. Daarvoor moet hij wel eerst de wildernis door, onherbergzaam en met arme, eenzame bewoners. Kan hij al deze dreigingen overleven?
Het levensverhaal van schrijver William Gay pas ook wel in deze sfeer. Opgegroeid in Tennessee in een pachtershutje, ging hij na de middelbare school het leger in, naar Vietnam. Sinds zijn vijftiende schreef hij, maar zijn eerste verhaal werd pas in 1998 gepubliceerd. Daar volgden drie romans, waarvan Schemer de laatste is. Hij leefde al jaren als een kluizenaar, voordat hij aan een hartaanval overleed.
Schemer is van begin tot einde rauw en duister. De personages zijn kortaangebonden en chagrijnig en het goede is soms moeilijk te vinden. Ook de natuur doet alles om de mens tegen te werken. Voor de liefhebbers van het werk van Cormac McCarthy is deze roman zeker de moeite waard. Eigenlijk voor iedereen die wel van een duister sprookje houdt.

Uitgeverij Q
256 pagina's
€19,99