Gail Honeyman – Ik ben Eleanor Oliphant (met mij gaat alles goed)

Het boek begint met een citaat uit ‘De eenzame stad’ van Olivia Laing die heel goed de strekking van deze roman weergeeft.

Eleanor Oliphant is eenzaam. Ze werkt al negen jaar op hetzelfde kantoor en nog nooit heeft iemand aan haar gevraagd wat voor werk ze doet. Ze draagt elke dag dezelfde kleren, eet iedere dag dezelfde maaltijd, belt elke woensdagavond met haar moeder, die haar de grond inpraat en koopt elk weekend twee flessen wodka. Ze heeft geen sociale contacten en weet niet hoe ze zich sociaal zou moeten gedragen. Daardoor uit ze zich regelmatig bot en onbeholpen in situaties die voor anderen heel gewoon zijn. Behoorlijk grappig, maar het zorgt er voor dat ze door iedereen gemeden en uitgelachen wordt.

Tijdens een concert waar ze noodgedwongen met een collega is beland, ontdekt ze in de zanger van de band de man van haar dromen. Hoe moet ze het aanpakken om met hem in contact te komen?

Door een computerstoring ontmoet ze een nieuwe ICT-collega en ontstaat er met deze Raymond een voorzichtig contact. Het lijkt Eleanor handig om met hem ervaring op te doen in het uitgaansleven zodat ze goed beslagen te ijs kan komen bij haar toekomstige man. Dit zorgt voor hilarische momenten, bijvoorbeeld als zij een bar bezoeken en Eleanor het bestelde drankje zelf in blijkt te moeten schenken. Moeder heeft haar etiquette bijgebracht en daar past dit zeker niet bij…

Als Raymond en Eleanor op een dag een oude man op straat zien vallen schieten ze hem te hulp en ontstaat er een bijzondere vriendschap. Eleanor wordt steeds socialer en krijgt zelfs vrienden. Een vriendin zorgt dat de littekens die Eleanor in haar gezicht heeft minder zichtbaar worden. Die littekens geven aan dat er iets heel ingrijpends is gebeurd in haar leven en je komt er heel langzaam achter (en zijzelf ook!), welk traumatiserend incident er ooit heeft plaatsgevonden.

De verrassende plot maakt het mede tot een lekker boek, goed voor een lach en een traan.

Uitgeverij: Cargo

Vertaling: Hien Montijn