Anne Moraal – Honden huilen niet

Honden huilen niet van debutant Anne Moraal (1987) begint met een spel. Noord-Koreaanse jongetjes spelen oorlogje waarbij de tegenstander een Amerikaanse soldaat is die wordt neergeschoten en vernederd. Hij wordt gedwongen een hond te imiteren. Het schetst meteen hét beeld waarmee het Noord-Koreaanse volk elke dag opstaat. In deze roman is het slechts een intro. Het verhaal gaat over het meisje Jin-kyoung dat op jonge leeftijd haar vader, een beroemde wetenschapper, ziet overlijden. Haar verdriet daarover probeert zij te verdringen door haar geboorteplaats Pyongyang te verlaten. Zij wordt uitverkoren om tezamen met een vijftal anderen Noord-Korea te verlaten om elders in de wereld een Noord-Koreaans restaurant op te zetten. En toevallig staat dit restaurant in Amsterdam, in Osdorp. Zij denkt de Grote Leider hiermee te behagen. Het project wordt geen succes. Hollanders vinden het eten te pittig, eten noedels het liefst warm en jongleren knullig met de eetstokjes; een gegeven dat humorvol wordt beschreven. Het zal snel duidelijk worden dat ieder van het Koreaanse gezelschap een eigen argument heeft om het vaderland te ontvluchten. Dat geldt het meest voor juffrouw So, een van de begeleiders. Zij raakt in een depressie met verregaande gevolgen, vooral voor Jin-kyoung. Het verhaal van het Amsterdamse avontuur wordt afgewisseld met verhoren van twee hoogst onsympathieke Koreaanse ambtenaren die van Jin-kyoung willen weten wat precies de reden is waarom juffrouw So na het echec niet is teruggekeerd. Dit verhoor lijkt angstwekkend op de werkelijkheid die wij denken te kennen. Jin-kyoung wordt verweten haar land in de steek te hebben gelaten, ook al gebeurde dit op bevel van hogerhand. Dankzij de intimiderende verhoren komt de lezer achter de geschiedenis van de overigen. Anne Moraal woonde een tijdje in Zuid-Korea en bezocht het Noorden voor research voor haar roman. Opvallend in Honden huilen niet is de beschrijving van de seksuele moraal van de Noord-Koreanen waarvan je denkt dat die daar anders zullen zijn, maar ook de Koreaan blijkt niets menselijks vreemd te zijn.

Uitgeverij: Lebowski

Pagina's: 238

Prijs: €21,99