Boekbesprekingen

Home » Boekbesprekingen » Barry Hines - Kes

Barry Hines - Kes

Als je de introductie leest op het omslag van Kes, een in 1969 gepubliceerde roman van Barry Hines (1939-2016), dan hoeft de lezer zich niet meer af te vragen hoe dit verhaal afloopt: de vader van hoofdpersoon Billy Casper heeft het gezin verlaten, de moeder is hulpeloos, oudere broer Jud is een agressieve dronkenlap en met de torenvalk die Billy getemd heeft loopt het bruut af. Het gaat in Kes – het geluid dat een torenvalk maakt – om alles wat daaraan vooraf gaat

In de eerste regels wordt de gezinssituatie al duidelijk. En niet alleen deze omgeving, ook de omstandigheden op school. De roman speelt ergens halverwege de jaren zestig in de straatarme mijnstreek Yorkshire. Billy, 15 jaar, is geen hoogvlieger op school, met lezen en taal gaat het niet goed. Als zijn leraar Engels, de enige sympathieke docent die daar lesgeeft, het verschil uitlegt tussen feiten en fantasie, mag Billy vertellen over zijn grote liefde voor zijn getemde torenvalk. Eindelijk groeit zijn ego, hij is op dat moment voor het eerst in zijn leven een expert. De klas en zijn leraar luisteren ademloos. Billy weet meteen wat 'feiten' zijn. De volgende opdracht is een sterk verhaal te schrijven waarin de fantasie aangesproken wordt. Billy schrijft een hartverscheurend opstel waarin hij in een warm gezin woont, elke ochtend ontbijt krijgt, zijn broer Jud het huis verlaat en zijn vader weer terugkeert.

Maar eigenlijk is zijn thuissituatie even gruwelijk als die op zijn school waar het hoofd kwistig is met zijn Spaanse rietje en de gymnastiekleraar sadistisch gedrag vertoond.

Hines heeft een zakelijke stijl, gebruikt nauwelijks bijwoorden die zijn regels een warme kleur zouden kunnen geven. Hij schrijft zoals het verhaal is: rauw. Maar hij doet dit met een nauwgezet oog voor details.

Hines bouwde zijn verhaal op in een aantal korte en langere episoden. Vooral in de langere stopte hij meer emotionele elementen die karakteristiek zijn voor de geestelijke ontwikkeling van Billy Casper, de puber die, zeker weten, een plekje in het ieders hart gaat verdienen, ondanks de fatale foute beslissing die hij neemt.

Kes werd niet eerder in het Nederlands vertaald, wat op z'n minst opvallend is vanwege de succesvolle speelfilm die in 1969 in filmzalen triomfeerde en waarvan fragmenten op you tube zijn terug te zien In het V.K. is het boek, vanwege de thematiek, geliefd onder leerlingen. De oorspronkelijke titel is A kestrel of a knave.

Uitgeverij: Podium
Pagina's: 224

Beoordeling: 8,5