Dave Eggers – De parade

In welk land de nieuwe roman De parade van Dave Eggers zich afspeelt wordt nergens vermeld, wel dat het een door oorlog verscheurd gebied is dat ergens in Afrika of Zuid-Amerika gesitueerd zou kunnen zijn. Zelfs de twee hoofdpersonen zijn naamloos, al worden zij aangeduid met Vijf en Negen. 'Uit veiligheid', zegt Vijf die de leiding heeft over een project waarvoor zij het land zijn binnen gevlogen. Zij zijn uitgezonden om een weg aan te leggen die het zuiden van het verdeelde land moet verbinden met het noorden. Met een ultramoderne rijdende machine moet Vijf, als chauffeur, meer dan tweehonderd kilometer asfalteren. Terwijl hij rijdt droogt het asfalt en trekt het voertuig een dubbele scheidingslijn. Vijf neemt zijn taak serieus. Hij is zelfs bewapend en gaat vergezeld met veiligheidsinstructies. Vijf heeft een deadline want de president van het land heeft al een feestelijke parade gepland. Negen heeft als taak de route te verkennen, obstakels te verwijderen en  verdachte personen te melden. Echter, hoewel verboden, zoekt hij regelmatig contact met de autochtone bewoners en is hij daarom vaak onzichtbaar voor Vijf. Per afgelegde kilometer dreigt hun samenwerking te escaleren.Vijf begint te vrezen voor zijn eigen veiligheid, vooral wanneer de sporen van de oorlog steeds zichtbaarder worden en hij met regelmaat bezocht wordt door rebellen. De spanning neemt per hoofdstuk toe.

Dave Eggers is er met deze roman wederom in geslaagd een maatschappelijk geëngageerd verhaal te presenteren waarbij de vraag is of het land door de nieuwe weg verenigd zal worden.

Uitgeverij: Lebowski

Vertaling: Gerda Baardman, Maaike Bijnsdorp, Lucie Schaap en Elles Tukker