De hemel verslinden - Paolo Giordano

De hemel verslinden is de nieuwe roman van Paolo Giordano, de schrijver van De eenzaamheid van  de priemgetallen. Ik ga het meteen vertellen: het is een fantastische leeservaring, boeiend van a tot z. Het verhaal beslaat ongeveer 25 jaar. De vertellende hoofdpersoon is Teresa die wij als tienermeisje leren kennen alle zij met haar vader de jaarlijkse zomervakantie doorbrengt op het platteland, het landgoed van haar oma. Daar ziet zij op een dag drie jongens naakt zwemmen, drie halfbroers die woonachtig zijn op een naastgelegen massaria, een ommuurd Italiaans landgoed. Het is haar eerste seksuele ervaring. De jongens, Nicola, Tommaso en Bern, worden religieus opgevoed door de vader van Nicola en hebben een soort van bloedband met elkaar; alles samen ondernemen en alles samen delen. Dit laatste aspect zal een grote rol in het verhaal spelen. Teresa raakt in de ban van Bern, totdat de zinderende zomers abrupt ten einde komen. Teresa woont bij haar ouders in Turijn, ver weg van het platteland waar de vakantieliefde zich ontspon.

Veel later keert Teresa terug en krijgt de verhouding met Bern meer glans. Maar dit boek is niet alleen een verhaal over de liefde. Het is veel meer. Het gaat over verbondenheid, respect, keuzes maken, natuurbeleving en familiebanden. Daaroverheen hangt een deken van jaloezie.

In een commune-achtige ambiance verlangt Bern iets van Teresa waar zij niet aan kan voldoen en waarna zij een abrupte beslissing neemt. Maar dan zitten wij al in het gedeelte van het boek waarin de ontwikkelingen zich opstapelen, waardoor het bij de lezer binnenkomt als een thriller. De vraag die na het lezen gesteld kan worden, is wie verantwoordelijk kan worden gesteld voor de barsten die de broederschap oploopt. Is het Teresa? Cesare? Of toch het meisje Violalibera, die op de achtergrond een belangrijke rol speelt? Maar een feit is dat de visies van de drie jongens gedurende de tijd verschillende kanten opwaaien. Giordano is er weer in geslaagd een fascinerende roman te schrijven waarin elke situatie een belangrijke functie speelt. Een psychologische hoogtepunt in zijn oeuvre.

Beoordeling Ruud: 9

Uitgeverij: De Bezige Bij

vertaald door: Mieke Geuzebroek en Pietha de Voogd