De hemelse tafel - Donald Ray Pollock

Als je houdt van absurde verhalen met een vleug buitenproportioneel geweld, een snufje vrouwonvriendelijkheid, een shotje godsdienstwaanzin en een flinke sloot zwarte humor dan wordt Hemelse tafel van de Amerikaan Donald Ray Pollock jouw boek (bekijk de ze regel in de context van de tijd waarin het boek zich afspeelt). De titel refereert aan een leven na de dood waar het goed toeven is aan de tafel van de Heer. Maar voordat je daar belandt kan er veel gebeuren. Pollock laat drie broers met ver uiteenlopende karaktereigenschappen het pad van de misdaad belopen. Na de dood van hun godvrezende vader besluiten ze op het roverspad te volgen richting Canada. Het is het tweede decennium van de 20e eeuw. Europa staat in brand. Vanaf de allereerste schreden gaat het al afschuwelijk mis en valt het eerste slachtoffer. Ze worden moordenaars en bankrovers en weten zich opgejaagd door premiejagers. Tot ze in een rustig plaatsje in Ohio belanden en de broers het leven op eigen wijze gaan ontdekken. De oudste ontdekt de literatuur al begrijpt hij niet wat hij leest en wordt verliefd op een boekverkoopster. De jongste vindt de liefde ook, maar hij zoekt haar in een bordeel en de middelste broer zoekt vriendschap met een strontschepper. Dit is de hoofdlijn in deze roman. Er zijn er nog twee. Die van een jonge homoseksuele officier die naar de slagvelden van de Eerste Wereldoorlog verlangt, maar deze in Ohio vindt en een armtierige zwarte man die overal in de val van tegenspoed valt. Alle verhaallijnen vloeien kunstig ineen en boetseren het boek tot een aangename western die mij nergens verveelde.

Uitgeverij; De Bezige Bij

448 pag. € 24,99

Cijfer: 8½