De solist - Rob Waumans

Met wat steuntjes in de rug - mooie recensies en tv-aandacht - moet De solist van Rob Waumans uitgroeien tot een nationaal succes. Wat mij betreft gaat de roman die hij baseerde op historische feiten heel lang behoren tot de beste boeken van dit nog verse jaar. Het verhaal draait rond de muzikant Valentin Grossman die na vijf lange jaren ondergedoken te hebben gezeten op de zolder van een afgelegen boerderij, zijn woonplaats Berlijn durft te benaderen. Valentin was de joodse pianist van de Berliner Philharmoniker die kort voor het uitbreken van WO II vanwege zijn joodse afkomst werd ontslagen. Valentin, geboren in en gevlucht uit Rusland, verlaat na de inname van Berlijn door de Bolsjewieken zijn schuilplaats op zoek naar zijn geliefde Elise. De stad ligt in puin en de Russische horden gedragen zich meedogenloos. De bevolking wordt gedwongen puin te ruimen en vrouwen worden aan de lopende band slachtoffer van wrede verkrachtingen. Het huis waar zij ooit samenwoonden is half ingestort en verlaten. Valentin gaat op zoek naar zijn vriend Leo Borchart, eveneens van Russische afkomst en de afgelopen (oorlogs)jaren de dirigent van de Berliner Philharmoniker. Hij vindt hem en doet hem een voorstel: het samenstellen van een orkest. Zijn achterliggende gedachte is dat muziek hem weer gaat verenigen met Elise die tijdens de laatste bombardementen spoorloos verdwenen is.

Het beoogde concert gaat plaatsvinden, maar geheel vlekkeloos zal het allemaal niet verlopen. Valentin blijft zoeken naar zijn geliefde, want bij hun scheiding sprak zij de woorden dat 'zij zouden samenkomen als twee rivieren op het laagste punt'. Altijd klinken de tonen van Liszts Liebestraum in zijn hoofd als hij denkt Elise op het spoor te zijn, maar in plaats van liefde maakt Valentin kennis met Russische vuisten en machinegeweren.
De solist is een krachtige roman over liefde, zowel de fysieke als die voor de muziek. Niet voor niets dacht Valentin altijd dat Hitler nooit tussen hem en zijn muziek zou kunnen staan. Een gedachte die op zich bewaarheid wordt, maar wel zijn tol zal eisen. De solist is ook een roman die gaat over lotsbestemming en over schuldbesef. Waumans heeft zich gedegen gedocumenteerd en schuwt de harde realistische feiten niet. Een mooie passage is die waarin Valentin op zoek naar Elise in een op instorten staand huis een vleugel ziet balanceren. Hij klimt er naar toe en slaat een stoffig A-accoord aan. Het is zijn eerste aanraking met een pianotoets sinds jaren. En dit allemaal Für Elise.

Beoordeling Ruud: 9,5

Uitgeverij: AtlasContact

Pagina's: 220