Elle van Lieshout - Tante

Tante is het prozadebuut voor volwassenen van kinderboekenschrijfster Elle van Lieshout. In deze, min of meer, autobiografische roman neemt Van Lieshout (1963) de lezer aan de hand mee naar de jaren zeventig. Op de achtergrond hoor je de muziek van Corrie en de Rekels en Trio Hellinique, krijg je flarden mee van het kindertelevisieprogramma Tita Tovenaar, heb je een o-ja-belevenis als het boek Help de dokter verzuipt gememoreerd wordt en proef je het zoete koolzuur van een flesje Exota . Het verhaal speelt zich af in het overwegend katholieke De Peel en het draait allemaal om Marieke. Zij is zeven jaar als haar moeder overlijdt en haar achterlaat met zes broertjes en zussen en haar vader. Maar het duurt niet lang of vader vindt een nieuwe vrouw, Mies. Zij is het die in het verhaal tante genoemd wordt en het niet voor elkaar gaat krijgen dat Marieke het woord mama over haar lippen krijgt. Stiefmoeder Mies is een manipulatieve vrouw. Zij zegt veel om Marieke te geven, stopt haar best vaak iets toe, maar doet dit met één doel: erkenning te krijgen hoe goed zij als vervangende moeder is. Vroeger was Mies een zuster bij de orde van de Zusters van Liefde wat door Marieke smalend Krengen van Barmhartigheid genoemd wordt. De orde van haat en nijd, want het is de stiefmoeder die haar stiefdochter haar eigen spinaziekots laat opeten. De beeldrijke hoofdstukken in Tante zijn kort en zijn op het eerste gevoel kinderlijk eenvoudig opgeschreven; het venijn bevindt zich tussen de regels. De taal die Elle van Lieshout gebruikt is opgebouwd uit de clichés en tegeltjeswijsheden die zij van haar stiefmoeder oppikt.

Op de achterflap antwoordt Elle op de vraag of het boek autobiografisch is dat zij het verhaal niet zou hebben kunnen schrijven als zij de waarheid niet kende, maar dit verhaal is het verhaal van Marieke. Dat maakt dit citaat dat op pagina 110 staat des te schrijnender:

Je hoeft alleen maar met een scherp mesje een blauwe ader in je pols door te snijden. Je ziet ze zo lopen. Je kunt ook oversteken als er een vrachtwagen aankomt.

Uitgeverij; Hoogland & van Klaveren

214 pag. € 14.95