Elvis Peeters - Jacht

De inhoud van de romans van Elvis Peeters schuren. Hij verkent in zijn ogenschijnlijk eenvoudige onderwerpen de randen van de samenleving. In Wij (2009) volgt hij een groepje pubers dat bestaat uit een evenredig aantal meisjes en jongens dat steeds verder gaat in het passeren van normgrenzen.

Zo ver zelfs dat het een slachtoffer oplevert. Drie jaar later las ik Dinsdag dat gaat over een oude man die slechte dingen heeft gedaan, maar nergens spijt van heeft. Peeters weet de lezer te betoveren en zorgt ervoor dat hij sympathie gaat krijgen voor de oud-huurling en… verkrachter!

In zijn laatste roman Jacht is het decor een ogenschijnlijk rustig Vlaams plaatsje. Rustig totdat de directie van de plaatselijke steengroeve administratief medewerker Karla opdracht geeft een lijst te maken van overbodige medewerkers. Heel toevallig veroordeelt zij daarmee overbuurman Erik tot werkloos zijn. Het zal tot een opstand leiden. Deze Erik opent overigens de roman met een jachtpartij op een hertengezin. Een bloedstollend verslag waarin de amateurjager duidelijk het onderspit delft. Behalve doder van wild is Erik ook de redder van een werkpaard dat hij op straat tegenkomt. Hij bezorgt hem werk op de steengroeve. En dan wordt het dorp ook nog eens door een kolonie vossen overspoeld wat dan weer leidt tot een kat en muisspel met een knokploeg dat louter bestaat uit honden, voornamelijk buldoggen onder leiding van een rottweiler die behoorlijk veel menselijke trekken bezit. Het zijn allemaal verhaallijnen die kunstig in elkaar overvloeien. Pikant is daarbij dat de dieren die in Jacht rondhuppelen over denkvermogen beschikken en kunnen communiceren met de mensen.
Dit schrijft Peeters zo natuurgetrouw op dat de lezer het volkomen normaal gaat vinden dat de rottweiler met zijn wapperende officiersjas het geurspoor van Karla blijft volgen en haar ten slotte weet te verleiden tot… inderdaad, dat!
Wat ik als lezer dan weer wel als niet normaal heb ervaren is dat in het dorp regelmatig een gier de hemel kruist. Gieren leven immers niet in Vlaanderen. Dit is het spel dat Peeters speelt. Hij keert situaties om. De nutteloze slachtpartij van de jacht van Erik die een bizar vervolg zal krijgen, de houding van het werkpaard dat zich laat afbeulen voor een zak haver en een roskambeurt en dat aan het eind van het verhaal nog eens kennismaakt met een actie van Erik.
Wederom een boek dat verbaast, maar ook vermaakt. Met humor en grote kennis van het dagelijkse leven geschreven.

Uitgeverij Podim
196 pagina's