Emma Cline - De meisjes

Vertaald door Tjadine Stheeman

De generatie die de flowerpowerperiode hebben ervaren als jaren van geweldloos samenzijn en vrije liefde, al of niet onder invloed van hallucinerende middelen, herinneren zich allemaal wat er in Californië plaatsvond. Ergens in de zomer van 1969. De gruwelijke moord op Sharon Tate, de zwangere, mooie vrouw van filmregisseur Roman Polanski, door aanhangers van de sekte van Charles Manson. Ieder moet de berichtgeving van de beestachtigheden op het netvlies hebben staan, vooral de teksten die met het bloed van de slachtoffers op de muren stonden geschreven: pigs onder andere. Ondertussen is hoofddader Manson nog steeds één van de bekendste gevangenen die het regime van de Amerikaanse gevangenissen ondervindt, inmiddels tachtig-plus. Overigens is Manson niet aanwezig geweest bij de gruwelijkheden en dat komt goed tot uiting in de roman De meisjes van Emma Cline (1989). Zij schreef een psychologische roman die gebaseerd is op deze gebeurtenissen die Amerika en de gehele wereld schokten. Cline doet dit vanuit het oogpunt van een 14-jarig meisje, Evie. Een meisje uit een gegoed gezin dat wel te maken heeft met gescheiden opvoeders. Op een hete zomerdag loopt zij de iets oudere Suzanne tegen het lijf en vanaf het eerste ogenblik is zij geïntrigeerd door haar. De brutaliteit die zij uitstraalt als zij een winkelier te woord staat die haar beschuldigt van diefstal; de vrijheid die haar gedrag impliceert. Deze ontmoeting zal Evie in contact brengen met een commune die geleid wordt door een inspirerend persoon, Russell, een man met een overheersende uitstraling die zich omringd weet met vooral jonge meisjes. Langzaam wordt Evie binnengezogen in dit circuit, eindelijk voelt zij zich gerespecteerd door soortgenoten. Hier vindt zij wat haar ouders haar niet kunnen bieden. Het worden haar eerste kennismakingen met liefde, drugs, seks en …misdaad.

Emma Cline zoekt het niet zozeer in het leven van Russell, de man die model stond voor Charles Manson, maar beschrijft hoe iemand in staat is over het vermogen te beschikken een ander aan te zetten tot moord. Cline gebruikt twee tijden: één in het nu waarin Evie elke dag weer herinnerd wordt aan de zomer van ’69. En komen de herinneringen niet uit zichzelf naar boven, dan zijn het derden die daar voor zorgen. De bewuste zomer beslaat het overgrote deel van de roman. Cline sleurt de lezer mee in het verhaal en de vraag die zij zich stelt wordt pas aan het einde beantwoord: welke rol speelde Evie tijdens de moorden? En als deze vraag eindelijk een antwoord heeft, gaat zij verder de diepte in: hoe werd Suzanne beïnvloed en wat had Evie daaraan kunnen veranderen? De voor de hand liggende schuldbewuste vragen die iemand zich stelt als een bekende of beminde uit het leven stapt. Wat als ik…?

De meisjes is gewoon ontzettend goed geschreven, de stijl is gedetailleerd en de omstandigheden zijn levensecht geschilderd, vooral de beschrijvingen uit de commune scheppen een waarheidsgetrouw beeld. Een boek met een gouden toekomst!

Uitgeverij Lebowski
352 pagina's
€ 19,99