Erich Maria Remarque - De nacht in Lissabon

Noem de naam Remarque en iedereen weet minsten één titel van hem op te dreunen: Van het westelijk front geen nieuws. Eén van de eerste anti-oorlogromans die kort na WO-I is verschenen en die vier jaar na uitbrengen op de brandstapels belandde. De nacht in Lissabon schreef hij in 1962 en mag hetzelfde stempel dragen.

Het indrukwekkende verhaal speelt zich af tijdens één nacht. Een man met de Duitse nationaliteit staat verloren naar een schip in de haven van Lissabon te staren. Het is 1942 en hij is duidelijk op de vlucht voor de Nazi’s. Het schip zou zijn redding kunnen zijn, maar even daarvoor heeft hij in een poging om zijn overtocht naar Amerika te verdienen aan de goktafel al zijn geld verspeeld.

Plotseling wordt hij aangesproken door een landgenoot die hem tickets voor de overtocht beloofd in ruil voor één nacht luisteren naar zijn verhaal. Het wordt een lange tocht die gaat langs cafés, nachtclubs en een bordeel. Joseph Schwarz houdt een lange monoloog die hem terugbrengt naar zijn woonplaats Osnabrück waar zijn vrouw Helen achter is gebleven. Schwarz reist overigens met een valse identiteit. Waarom Schwarz gevlucht is, wordt niet beschreven. Wel dat hij een werkkamp is ontvlucht waar de broer van Helen de hand in heeft gehad. Joseph keert terug om zijn vrouw nog eenmaal te zien, maar omdat liefde vaak onnavolgbare banen kent, besluit Helen met hem Duitsland te ontvluchten. Het verhaal neemt toe in spanning. Het tweetal voelt de hete adem van de Josephs zwager in de nek. Het verhaal ontwikkelt zich als een pageturner. Elke pagina brengt iets ontroerends, iets liefdevols, iets onheilspellends of iets gruwelijks. Tot het einde toe blijf je gekluisterd doorlezen en leef je mee met Joseph en Helen en als er staat tot het einde dan is het ook het bittere einde. De niet bij name genoemde ik-verteller staat uiteindelijk met zijn tickets in zijn handen. Een verhaal rijker en misschien wel een illusie armer. Een fantastische roman die ik met klem aanbeveel voor alle lezers van Hans Fallada.

Uitgeverij: Cossee

Pagina's:284    € 22,99

Beoordeling Ruud: 9½