Evie Wyld - Overal vogelzang

Een nieuwe naam, een nieuwe lente. Evie Wyld is een jonge Britse schrijfster die nu al tot één van de belangrijkste van haar generatie wordt beschouwd. Evenals haar hoofdpersoon, Jake, is zij afkomstig uit Australië. Aanvankelijk verwart het boek de lezer. In de hoofdstukken springt het verhaal heen en weer in de tijd en verdwijnt het perspectief steeds verder naar het verleden. Als dit eenmaal duidelijk is, ervaar je dat je een fantastisch geschreven boek in je handen houdt. Als een vrucht die je pelt waarbij onder elke verwijderde laag een tweede vruchthuid te voorschijn komt. Totdat je de pit bereikt, zo wordt Jakes geschiedenis stapje voor stapje onthult. En als de pit eenmaal ontbloot is, blijf je zelfs nog met een grote vraag zitten: In welke wereld leeft Jake?
Jake, een jonge vrouw, is naar een afgelegen eiland gevlucht en heeft daar een schapenfarm. Haar gezelschap bestaat alleen uit haar hond Dog. Dan ontdekt zij dat een paar nachten achter elkaar een paar van haar schapen aan stukken wordt gereten. Wie of wat hier voor verantwoordelijk is, bepaalt de spanning in het boek. Een vos, een mens of toch iets anders? En de volgende vragen moeten ook nog beantwoord worden: waarvoor is zij op de vlucht geslagen en hoe komt zij aan die vreselijke littekens op haar rug. Het beeld ontstaat dat Jake altijd een vrouw is geweest die uitstekend in staat is gebleken voor zichzelf op te komen, ondanks alle tegenslagen in haar leven. Misschien is zij wel een vrouw die liever man zou zijn geweest.

Uitgeverij De Geus
192 pagina's
€ 19,99