Geraakt - Hans Münstermann

Vergeleken bij zijn eerdere romans is Hans Münstermann veel toegankelijker gaan schrijven. Alweer lang geleden ontving hij in 2006 de Ako-Literatuurprijs voor De bekoring en verraste hij mij met Mischa over een moeder die te horen krijgt dat haar zoon aangehouden wordt vanwege de verdwijning van een 10-jarig jongetje. Hoelang blijft een moeder in de onschuld van haar eigen zoon geloven is het gegeven uit dit boek. In Geraakt bouwt Münstermann een mooi verhaal rond een ander maatschappelijk probleem: de op leeftijd zijnde schoonvader van de verteller Andreas Klein – dit personage keert regelmatig terug in het werk van M. – wordt voor een routineoperatie opgenomen in het ziekenhuis en zal daarna vanwege een dwarslaesie nooit meer kunnen lopen. Weg vitaliteit, weg perspectief op een nog mobiele laatste levensperiode. Dit gegeven is één van de lijnen in Geraakt. Een ander is dat Andreas, hij is schrijver, opgezadeld wordt door zijn uitgever met het verzoek een biografie over de acteur Harry Piekema te schrijver. Inderdaad de man die jaren lang het gezicht van de A.H.- reclame was. Maar liever duikt de schrijver in het leven van de blueszanger Robert Eden; het waarom wordt aan het einde van de roman verklaard. En dan is er nog de verdwijning van een schilderij van Jan van Scorel uit het Rijksmuseum, een tentenkamp van gevluchte Koerden op het Museumplein en de agitatie van een kamerlid die spreekt in termen als “troepen moslims die het gazon bezetten met hun geiten, dat Nederland wordt geregeerd door een kudde kamelen, dat wij ons laten koeioneren door de zogenaamde regering.” Ach… we kennen hem wel. Münstermann verbindt alle lijntjes aan elkaar en schreef een roman die best wel indruk achterlaat. Maar waarom Münstermann deze bekoorlijke roman met een prozagedicht die de inhoud aangeeft, begint, is mij een raadsel.

Uitgeverij: De Kring

256 pag. € 18.99