Griet op de Beeck - Gij nu

Met Vele hemels boven de zevende en Kom hier dat ik u kus bereikte Griet Op de Beeck de status van bestsellerauteur. Slechts weinig lezers zullen één van deze twee boeken verveeld terzijde hebben gelegd. Leesclubjes zagen geen kans deze romans die toch vooral over getroebleerde familieverhoudingen gaan, te negeren.
In haar nieuwe boek, Gij nu, zet zij verschillende personen op het toneel. Alsof het een dorpsgemeenschap in Vlaanderen betreft, zo wordt in vijftien korte verhalen ongemakkelijke situaties belicht van mensen die geen raad weten met de situatie. Vrijwel alle verhalen omvatten vier hoofdstukken, waarbij het opvallend is dat één verhaal –toevallig het meest erotische- niet van één tot vier maar omgekeerd wordt gepresenteerd.
Alle verhalen zijn titelloos al worden ze wel ingeluid met een citaat eruit. Zo krijgt het eerste verhaal het motto er moet betere ellende bestaan dan deze (…). En dat belooft al veel! De tachtigers Marcel en Colette mogen als cadeau een cruise maken op een luxe schip. Met veel oog voor cynisme laat Op den Beeck Marcel mijmeren wat hem zo tegen staat op een dergelijk cruiseboot. Hij schikt zich, zet zijn beste glimlach op en is vast besloten er het beste van te maken. Maar dan is hij er getuige van dat een tafelgenoot avances maakt naar Colette. De afloop is verrassend voor de hand liggend.
Het lezen van vijftien verhalen houdt bij mij altijd in dat er een stuk of vijf langer beklijven dan de overige. Zo is er het hilarische verhaal van Kathleen die op een bedrijfsfeestje op het toilet een niet door te trekken drol vindt. En dilemma dient zich aan: de drol laten liggen en daarna de verdachte te zijn van het product of de drol anders te laten verdwijnen. Kathleen beslist het laatste en weet dan nog niet in welke precaire situaties zij terecht zal komen.

De gevoelige snaar wordt betast in het verhaal van het negenjarige meisje Jessica. Op haar verjaardag krijgt zij een nieuwe fiets. Alle snelheidsrecords moeten daarmee worden gebroken en plotsklaps maakt zij een klap. De lezer ziet voor zijn ogen dat er een fiets op straat ligt, het voorwiel draait nog. Dan verschuift het perspectief en ligt daar niet Jessica op straat maar haar broer. Dood. Het wordt voor Jessica onverteerbaar als zij later van haar moeder opvangt dat zij daar de schuld van is. En dat gevoel kan Jessica niet meer bij haar moeder weg nemen.

En verder wordt een vrouw opgevoerd die het huis ontvlucht en daarmee haar echtgenoot die haar mishandeld. Het verhaal krijgt extra lading doordat de vrouw haar huiskat met zich meedraagt die nat van de pis in een mandje zit. Was de kat ook slachtoffer? Zij is op weg naar een vriendin die ooit beloofde voor haar klaar te staan, maar als zij bij het adres aankomt, staat er een vreemde naam op het naambordje. Ook hier piept de verrassing om het hoekje.

Nog één. Je redt een jonge vrouw die aangereden wordt door een auto. Zwaar gewond schudt zij haar hoofd, maar de jongen zet door en belt een ambulance. Het meisje knapt op en de jongen blijft haar bezoeken. Wij mogen hem verliefd noemen. Maar dan wordt op een dag duidelijk waarom het meisje zo driftig nee schudde.

In het laatste hoofdstuk is er op de laatste pagina aandacht voor het grootste deel van de personages die Griet Op de Beeck bijeenbracht. Ik citeer:

(…)
          Ergens waaide een raam dicht, en daarna nog een keer. Ergens liep een man alleen. Ergens bleef er iemand dood die te lang had gewacht.