Jón Kalman Stéfansson - Iets ter grootte van het universum

In Iets ter grootte van het universum neemt IJslander Jón Kalman Stéfansson de lezer mee naar zijn persoonlijke universum. Alle registers worden open getrokken. Ten eerste, het prachtige poëtische taalgebruik; sommige passages las ik twee keer omdat ik er niets van wilde missen. Vervolgens de entourage: IJsland in de vorige eeuw en vooral het saaie dorp Keflavik dat drijft op visvangst en volgens de overlevering stoere zeemannen voortbrengt. En natuurlijk het verhaal zelf, deze familiesage die zich uitspint over drie generaties. De spin in dit web is Ari die zijn moeder op 5-jarige leeftijd ziet sterven en naar wie hij de rest van zijn leven op zoek is. Daarbij leeft hij in een gespannen relatie met zijn vader. Dat niemand van deze familie in de voetsporen treedt van grootvader Odd die wekenlang de noordelijke zeeën bevoer, zal in het verhaal duidelijk worden. Deze fabuleuze roman heet caleidoscopisch te zijn, het meandert door de tijd, wisselt van perspectief, maar vloeit kunstig samen. Daarnaast blijft meer dan 300 pagina’s lang de identiteit van ik-verteller verborgen. Dat deze heel dicht bij Ari moet staan is het enige dat duidelijk is en de onthulling in het slotdeel bracht mij bijna aan de beademingspomp en zorgde voor een brandend gevoel achter mijn ogen. Om af te sluiten een citaat: Het wordt ochtend in de wereld. Het wordt altijd ergens ochtend, het licht raakt nooit uitgeput, maar sommigen moeten in het duisternis achterblijven, daarnaartoe verdwijnen en er is niets dat aan hen doet herinneren als de dageraad aanbreekt.

Uitgeverij Ambo-Anthos
352 pagina's
€ 21.99